Old Era Porter

Har anskaffet boka " A home brewers guide to vintage beer" av Ronald Pattinson, og skulle prøve meg på en Barclay Perkins TT Porter fra 1821.

Oppskriften var som følger:

5.4kg Pale Malt
0.794kg Brown Malt
0.181kg Amber Malt

83g Goldings 90min
76g Goldings 30min

OG: 1.064
FG: 1.021

SRM:22
IBU: 72


Stakk til Bakke Brygg og handlet malten, men de var tom for Goldings så jeg kjøpte Fuggles istedet. Vel hjemme plottet jeg inn tallene i Brewersfriend sin kalkulator for å se hvordan jeg burde justere meg inn under bryggingen. Der fikk jeg en teoretisk SRM på 12 som er alt for lyst for en Porter. Har null erfaring med mørke øltyper frem til nå, så jeg tok det ikke intuitivt ut fra maltsammensetningen. Det var også nevnt i oppskriften at Black malt ble utviklet som en fargetilsetning for Portere. Så noe skurret. Sendte e-post til forfatteren, og det viste seg å være en trykkfeil. Ambermalten skulle egentlig være Black. Siden all malten var blandet i en pose måtte jeg bare bruke Amberen og kjøpte 200g Black i tillegg for å treffe fargen. Amber var riktignok brukt i Portere i denne perioden, så det er ikke feil å bruke det.

Nå var jeg gått såpass bort fra den originale oppskriften at jeg besluttet å justere litt til på den og kalle prosjektet "Old Era Porter". Slik ble den brygget:

Boil Time: 90 min
Batch Size: 22 liters (fermentor volume)
Boil Size: 29 liters
Boil Gravity: 1.051
Efficiency: 73% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.067
Final Gravity: 1.019
ABV (standard): 6.33%
IBU (tinseth): 98.76
SRM (morey): 26.52

FERMENTABLES:
5.4 kg - United Kingdom - Pale 2-Row (82.1%)
0.181 kg - United Kingdom - Amber (2.8%)
0.794 kg - United Kingdom - Brown (12.1%)
0.2 kg - United Kingdom - Black Patent (3%)

HOPS:
100 g - Fuggles, Type: Pellet, AA: 5.05, Use: Boil for 90 min, IBU: 61.87
83 g - Fuggles, Type: Pellet, AA: 5.05, Use: Boil for 30 min, IBU: 36.89

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 67 C, Time: 60 min, Mash
2) Infusion, Temp: 78 C, Time: 10 min, Mash out
3) Fly Sparge, Temp: 78 C, Time: 60 min


YEAST:
Fermentis / Safale - English Ale Yeast S-04
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 72%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 15 - 23.89 C


Ble en veldig høy IBU i forhold til originalen. Grunnen til det var at jeg skalerte humletilsetningen etter AA på 4.05 som kommer automatisk opp i Brewersfriend. I etterkant så jeg at Fugglesen hadde faktisk AA på 5.05. Og jaggu smakte det ikke bittert av vørteren etter kok hehe. Så jeg er spent på hvordan resultatet blir. Er ferdiggjæret om halvannen uke.
 
Artig
Har selv lyst til å prøve meg på denne om ikke lenge

ImageUploadedByTapatalk1436982602.001255.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Artig
Har selv lyst til å prøve meg på denne om ikke lenge

Vis vedlegget 19651

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har smakt denne øla ein gong (kjøpt på flaske hos Mikkeller i Stefansgade) og det var ein veldig spesiell og god oppleving. Svært smakfullt med preg frå m.a. godt steikt brød og svært bitter og tørr mørk sjokolade. Kva bok er oppskrifta henta frå?

Eg enda opp med å brygge det som kanskje var inspirasjonen til dette brygget, Barclay Perkins sin imperial Brown stout frå 1856, men den var berre med 57 % pale, 12 % amber, 27 % brun (to sistnemnda frå Thomas Fawcett) og 4 % rista malt. Meska på 67 grader noko som for min del vart altfor høgt. Neste gong må eg nok ned på 64 trur eg. Har enno ikkje smakt på resultatet (står til lagring i kjellaren til foreldra mine på 7. månad (så slepp eg falle for freistinga), anbefalt konsument etter 18 - 24 månadars lagring). Slengte litt rug, melanoidin, pale, munchen og amber i mesken før 2. skylling og fekk ein veldig flott resteporter. Dette skal også gjennoførast ein ny gong.
 
Tilbake
Topp