Preboil Gravity og spraymalt for OG-justering

Hei,

jeg skal i helgen brygge denne http://www.bryggselv.no/products/lervig-lucky-jack-allgrain-lsett-25l

Jeg lurer på et par ting.
1) Finnes det noen måte å finne ut hvilken SG denne skal ha før jeg begynner kokingen (pre boil gravity?)?
2) Når bør man måle SG for å finne ut om man ligger greit av ifht OG? Hva er absolutt siste "frist"? Jeg vil tro spraymalten trenger å "koke litt inn"?
3) Dersom OG ser ut til å bli for lav, når bør man justere med spraymalt?
4) Er dette riktig type spraymalt for denne oppskriften? http://www.bryggselv.no/products/spraymalt-lys-500g
5) Jeg skal brygge 25 liter. Jeg forstår informasjonen på linken i pkt 4 slik at 2,5 kg spraymalt i 25 liter vørter gir en SG-økning på 37? Vil det da si at 100 gram spraymalt øker SG med ca 1,5 i samme mengde vann? Slik at dersom jeg f.eks ser at jeg ligger an til en OG på 1035 mot en målsetning på 1045 så kompenserer jeg med 667 gram spraymalt?

Håper noen kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene.

Mvh Haakon
 
1) Hvis du vet sånn ca avkok i liter kan du regne deg fram til det. Hvis du har tre liter avkok i løpet av en time skal du ha en BG mellom 1.040 og 1.045.
2) Jeg tilsetter alltid spraymalten før kokingen fordi jeg vet hvor mye avkok jeg har i timen, og kan beregne deretter. Usikker på hvorvidt man kan tilsette senere, men hvis man gjør det vær viss på at det vil påvirke bitterheten i ølet i en viss grad.
3) Ja. Her har du ei målskive, så hvis du vil havne nært den, så bør du justere.
4) Ja.
5) En pakke spraymalt (500g) vil gi deg en økning på 1.007 i 25 liter.

Hope it helps :)
 
Høyere gravity reduserer utbytte av humle, så hvis du har i dme ved kokestart får du lavere ibu enn om du tilsetter mot slutten. Er ingenting i veien for å justere med dme mot slutten, men den bør få koke 10-15 minutter sies det.
 
Dette er jo glimrende, tusen takk folkens! Da sjekker jeg altså SG rett før jeg koker opp. Ettersom OG skal være minst 1.045, postboilvolum 25 (ihht oppskrift fotr Lucky Jack) og startvolum 28 liter gir kalkulatoren fra Terje et SG Preboil på 1.040. Skulle den være lavere kompenserer jeg med 500 gram spraymalt per 1.007 under 1.040. Har jeg forstått det riktig da?

Når det gjelder startvolumet på 28 liter; oppskriften har 4,7 kg malt. Antar at det er ok å meske med 12 liter vann (ca 2,5l/kg)? Malten trekker vel så ca 5 liter, så jeg sitter igjen med 7 liter? Blir det da slik at jeg skyller med 21 liter for å oppnå det korrekte startvolumet? Jeg mesker med Igloo og manifold hvis det er av betydning.
 
Tilbake
Topp