Preboil SG til OG formel?

Hei.

I går så dreit jeg meg litt på en dobbel IPA, og fikk litt lav OG da jeg skylte litt for mye så ble litt mer vørter enn planlagt.
Egentlig så brude jeg visst det da jeg hadde en SG på 68 (på mitt jalla refraktometer), og koketid på 60 min endte opp med OG på 74. Egentlig skulle jeg hatt 80-85. Men hadde jo seff da også for mye i karet. Men siden jeg hadde i bitterhumla så ville jeg ikke koke lenger og holdt meg til kokeplanen.

Så lurte på om det finnes en formel for dette? Er ikke 110% på avkokingen min enda, men er ca 10%+. Jeg er ikke såå nøye på å treffe oppskrifta det enda, men kunne vært greitt å finne ut sånn ca med en kalkulator?

Blir det feil å dra konkulusjonen på at SG øker med ca 5 pr time? (skulle egentlig hatt en 18l batch i dette tilfellet, var rett under 25l da kok starta)

Øl blir det uanset :)

Skulle gjerne hatt svar på denne jeg og.
Veldig greit å vite om man må øke koketiden før humle tilsettes.

Du kan regne ut om du veit volum før og etter kok.

Eks:

Før kok: 28L
Etter kok: 23,5
SG: 1.068

68 x 28 = 1904

1904 / 23,5 = 81

OG = ca 1.081

Du kan regne ut om du veit volum før og etter kok.

Eks:

Før kok: 28L
Etter kok: 23,5
SG: 1.068

68 x 28 = 1904

1904 / 23,5 = 81

OG = ca 1.081
Sagt mer generelt: Sukkermengden endres ikke i løpet av kokingen, så produktet av volum og egenvekt (relativt til vannet som damper av) holdes konstant. Dermed kan ligningen V1*P1 = V2*P2 gi svar.
V1 og P1 er her henholdsvis volum og SG-poeng ved tidspunkt 1, og V2 og P2 er volum og SG-poeng ved tidspunkt 2.

Hei.
Så lurte på om det finnes en formel for dette?
Kort svar: Se nederst.
Langt svar:

Tolker første post dithen at V1 = 25 L og P1 = 68 (før kok), og P2 = 74 (etter kok). Da blir V2 = 25*68/74 = 23 L.

Du har altså hatt en avdamping på 2 liter i løpet av en times koking, dvs en avdampingsrate på 8 %/time. Hvis du legger dette til grunn, kan du beregne hvor lenge du burde koke.

Dette kan gjøres slik:

V1 = 25 L
P1 = 68
P2 = 85 (ønsket verdi etter kok)

Dette gir V2 = 25*68/85 = 20 L.​

Tiden t dette vil ta, kan du regne ut, utfra avdampingsraten (0,08):

25 * (1 - 0,08t) = 20 som gir svaret t = (25-20)/2 = 2,5 timer.

Ut fra ligningene over kan følgende formel utledes. Neste gang kan du bruke den til å regne ut nødvendig koketid direkte:

t = (100/R) * (1 - (P1/P2))

der t er nødvendig koketid i timer
R er antatt avdampingsrate i prosent per time (sjekk fullførte brygg og finn et noenlunde riktig tall)
P1 er SG-poeng før koking
P2 er SG-poeng du ønsker etter koking.

Men siden jeg hadde i bitterhumla så ville jeg ikke koke lenger og holdt meg til kokeplanen.

De fleste av IBU'ene er frigjort etter 60 minutter, så det er jo ikke helt krise å forlenge koktiden heller. Iflg Tinseths formel er man på ca 91% av maks på 60min, og rundt 97% på 90min. F.eks sikter man på 60 IBU fra bitterhumlen får man isteden 64.

Tilbake
Topp