primærgjæring på flaske

Hei og god påske!

Jeg satt akkurat og tenkte på hvordan jeg skulle brygge til den årlige hytteturen med kompisene. Jeg lurte på om jeg skulle flaske på 1,5litersflasker fordi  det er veldig portabelt.
Men så slo det meg.. hvorfor ikke bare gjære og alt rett på flaska ? Har noen testa det? blir sikkert en god del bunnfall, men det overlever jeg sikkert. For da er det bare å helle ut billigbrusen, (det er sikkert like viktig at de er sterile som med øl) slippe å vaske, dumpe sakene i flaskene for gjæring, ha i litt sukker etter et par uker og skru igjenn. og vips man har masse relativt dårlig, men utrolig enkelt øl på flaske.
 
Jeg gjorde noe slikt på hytta for et på år siden, med en liter vørterøl på en halvannen.liter plastflaske. Som gjærlås brukte jeg en våtserviett over tuten festet med stikk. Det fungerte for såvidt greitt men det var for varmt den sommeren til at eksperimentet ble helt optimalt ... for å si det sånn. Det var mye skum da jeg helte over vørterølet, og jeg minnes at det var en sær effekt etter å sette gjær til karbonert vørter, men ellers gikk det greitt nok.
 
hehe våtserviett. alltid gøy å prøve noe nytt.
takk men da er det i vertfall verdt et miniforsøk
 
hvis du ikke vasker og rengjør flaskene, er jeg ihvertfall redd du vil få en forferdelig smak på øllet.
øl tar lett til seg smak, og brusrester i flasken vil nok gjøre sitt.....
 
sant. tenkte en rask skylling i vann holdt. det som er så upraktisk med plast, ellers hadde jeg satt dem i ovnen
 
hehe våtserviett. alltid gøy å prøve noe nytt.

Det hører med til historien at jeg insisterte på bare å bruke ingredienser fra en vanlig dagligvarebutikk, så gjæren var vanlig Idun pressgjær, og det kan nok ha bidratt til at det ikke ble noen stor suksess. Dessuten var vørteren uluftet, og jeg vil tro at det var en brutal overpitching. Men det skal Idun pressgjær ha, den somlet ikke med å komme igang! Om jeg skulle gjort det igjen, ville jeg kanskje forsøkt å ta utgangspunkt i bunngjæren fra et kommersielt øl. Og kanskje ville Moss maltekstrakt være bedre enn vørterøl.

Et annet poeng med vørterøl er at en bekjent av med har en mage som er særdeles uvenn med gjærstopp. Han insisterer på at Hansa Vørterøl må ha gjærstopp, mens Ringnes ikke har det (eller var det omvendt?) Han er i alle fall meget sikker i sin sak, og om det er gjærstopp i vørterølet, så er det neppe så nyttig å forsøke å gjære det. Jeg mener jeg brukte Ringnes vørterøl, og det gjæret i alle fall.

Fordelen med våtserviett var innlysende neste morgen, da det hadde stormgjæret over natta, og jeg var inderlig glad for at min kone hadde insistert på at flaska skulle stå i en bøtte. Hadde jeg fulgt den opprinnelige planen med en løstsittende skrukork, ville muligens gjæra ha tettet til korken og flaska kunne ha revnet.

Resultatet kunne passere som øl, men det var ikke veldig bra.
 
Anders Christensen skrev:
Resultatet kunne passere som øl, men det var ikke veldig bra.

Jeg fikk være med å prøvesmake og "kan passere som øl" var en passelig beskrivelse.
 
Når det gjelder flasker så er vel billige 1,5l vannflasker vel så billig som brus?
Og da slipper du mye vasking....
 
Tilbake
Topp