Prisen på hjemmebrygget øl

Nå må jeg understreke at jeg begynte med dette for å få GODT øl, og for å få en interessant hobby.  (føste brygget mitt står nå til ettergjæring på flaske og virker lovende) Likevel ønsker jeg å kommentere det som jeg oppfatter som et visst (og feilaktig) fokus på pris. Fremdeles står det på FAQ at halvliterprisen er ca 2 kr.  Det samme tror jeg står i boka "Moderne Hjemmbrygging".  Ser også under Introduksjon at de som er blakk, men øltørste anbefales å brygge selv.

Har regnet litt på det, og kan ikke skjønne at det er mulig å komme særlig under 6-7 kr.  Til 50 liter går det med minst 12 kg malt, 200 gr humle og 2 pk gjær. Med frakt koster dette over 500 kr.  Tar en med litt til gass, vaskemidler, etc så blir prisen minst 6 kr.  Brygger en sterkøl, få en ikke ut mer enn 40 liter, og da går prisen over 8 kr.  Fremdeles langt billigere enn butikk, men også langt fra 2 kr.

Dessuten så har jeg  har også kjøpt for minst 8000 i utstyr (fra Leif Stana) , og regner med å bruke noen tusen til.  (Maltmølle, corneliusfat mm).  Jeg synes derfor at en skal fokusere på at dette er en alle tiders hobby, en får bedre øl og større variasjon - men som hobbyer flest så koster det noen kroner.  :skaal2:
 
Ja, det er nok ikke tvil om at prisen har gått opp endel siden vi skrev boka "Moderne hjemmebrygging". Da var det fremdeles mulig å kjøpe malt til 10 kr/kg og humle til 100 kr/kg på Akershus bryggeri f.eks. Til 50 liter bruker vi generelt 10 kg malt (for et øl på ca 5% - avhenger jo litt av utbyttet) og ca 200 g humle, altså tilsammen 120 kr. For en totalpris på 200 kr har man da 80 kr igjen til gjær, som fint lar seg skaffe til denne prisen. Og da er man faktisk oppe i en pris på 2 kr halvliteren; billigere hvis gjæren brukes omigjen/tørrgjær. Utgifter til utstyr er som nevnt holdt utenfor.

Så det er klart at på websidene (og i neste utgave av boka) bør prisene justeres opp til det nivå man får ved f.eks å kjøpe ingrediensene fra Petit.
Enig at det ikke bør fokuseres for mye på at hjemmebrygging er billig, men det er ikke til å stikke under en stol at det er veldig mange som blir interessert i hjemmebrygging nettopp fordi de vi skaffe seg noe billig øl; og så baller det på seg for de genuint interesserte, mens de som bare var ute etter billig øl holder seg der, eller faller av nokså fort.
 
Nå sjekket jeg prisene hos Petit, og så hakkandes gæli var det faktisk ikke! Hvis man tar utgangspunkt i at man bor i nærheten så man kan hente varene selv, kan man faktisk få ølet ned i under 2,50/halvliter med følgende oppskrift (50 liter):

10 kg pilsmalt (10*300/25=120 kr)
250 g Hallertau (80 kr)
25 g frysetørket gjær (25*85/100=21,25 kr)
--------------------------------------------------
Totalt                             kr 221,25 kr
--------------------------------------------------

Delt på 100 halvlitere: 2,2125 kr/halvliteren.

Og legger man på frakt (25-35 kg: 210 kr) -> 210*10/25=84 kr, er man oppe i ca 3 kr/halvliteren.

Ikke verdens mest spennende oppskrift, men kan absolutt bli godt! :)
 
Kjekt med tilbakemeldinger - en lærer noe nytt hele tiden.  Dette med utbytte tror jeg at jeg sliter med.  Har brukt hhv 12 og 14 kg malt til 40 liter, og kom ut med 1.062 og 1.070.  Stana sine oppskrifter har stort sett 12 kg/50 liter, men nå ser jeg at f.eks Eldorsens oppskrift ( 2. plass lys lager, NM 1999) var ganske riktig 10 kg/50 liter.  Han kom endog ut med en OG på 1.050.  Skjønner at jeg er på bærtur - kan noen si i hvilken skog jeg befinner meg?

Slik gjør jeg:  Begynner med 48 liter i Stana sitt bryggeutstyr. (Har ikke målt selv, stoler på lev.) Varmer (gassbrenner) til 77*.  Har i malt under omrøring.  Lar stå på 67 * i en time.  Øker temp til 80* og vasker ut vørter i en time (for hånd).  Skyller etter med 10 l vann med 80*.  Heiser opp og lar dryppe av - ca 15 min.  Koker (kraftig, men ikke fosskoking) uten lokk i en time.  Så 10 l til skylling. 5 l kokes vekk, og 3-4 l blir også igjen i bunn av bryggekaret.  Da skulle jeg ha igjen 50 liter, men jeg tappet bare ut 37.(??) Noe er igjen i masken, men det kan da ikke være 13 liter!!  Så går det vekk et par liter i hvert gjæringskar, og ca 1 liter etter omstikking.  32 liter på flaske - og det er jo det som teller til slutt! OG 1062 FG 1008.  Skulle bli ca 7 %  Mørkt og kraftig, og blir trolig godt etter noen uker.

Trenger en virkelig 2 pk flytende gjær hvis en lager starter et par-tre dager i forveien?
PS Å hente selv er heller ikke gratis.  Skal ikke bo så langt unna leverandør for det lønner seg å la posten ta seg av befordringen.  ???
 
Slik ble mitt regnestykke.  Men jeg understreker at jeg sannsynligvis har fått et altfor lavt utbytte.  Blir ølet godt så er det uansett verdt det, men jeg skulle gjerne klart å få 5 liter pils pr kg malt jeg også

Pils Malt 10 kg a 13 = Kr 130 Spesialmalt 2 kg a 23 = Kr  46 Humle 200 gr a 0.34= Kr 68 Gjær 2 pk a 90 = Kr 180
Gas/Strøm 20 kwh a 1,00 = Kr  20 Rens/div Kr  5  Henting Kr  50
SUM Kr 500
Deler en det på 35 liter sterkøl, blir prisen noe over 14 kroner.  45 liter pils, 11 kroner.
 
Det rekk med ein pakke gjær, men då må du kanskje lage ein større startkultur. I prinsippet er det nok med 1 gjærcelle som du startar å kultivere på, men det er vel meir for dei spesielt interesserte.

Det var interessant det du skreiv om utbytte av malten for Stana-metoden med silkar oppi kokekaret. Kanskje andre som brukar dette oppsettet kunne komme med opplysningar om kva utbytte dei får med liknande utstyr for øl med normal styrke (ca OG 50). Kanskje på ein enkel måte som OG*liter ferdig øl/kg malt brukt (eller på metoden som blir brukt i "Moderne Hjemmebrygging").

Espen Lothe
 
Tilbake
Topp