problem m tappekraner som går i lås når tørker

Hei,
Sliter m tappetårnet mitt, 3 taps.

Fungerer flott inntil jeg lar det stå en uke eller så, da går kranene i lås. Antageligvis fordi øllet tørker i kranen, og stivelsen/sukkeret tørker og blir som lim.

Får den løs m stor kraft, da funker den flott igjen.

Noen som har noe tips? Kanskje sette på en cap?..
 
Samme problem her. Tappetårn med 2 kraner kjøpt på bryggeland. Made in China.

Er det fakta at Perlick ikke tørker fast?
 
Jeg har løst problemet med å kjøpe et 12l Corneliusfat jeg har stånde med Starsand.
Når søndagskvelden er over og/eller jeg et det blir en stund til jeg skal tappe kjører jeg gjennom anlegget
med starsand som både desinfiserer og hindrer liming av kranene
 
Jeg har ei lita spruteflaske med starsan som jeg kjører oppi tappen og spyler godt. Det har funka for meg i alle fall.
 
Nei, bare vent med å tappe så tørker de og.

Har 4 stk perlick, etter å ha vært borte nesten en måned så er det ikke antydning til klister eller å tørke fast. Vet ikke hvor mye lengre man må vente før dem tørker fast.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Jeg fører ikke logg over mine 3 kraner og når de brukes men klistret har de vert, også andre enn meg har merket det.
Men de er sikkert bedre enn andre kraner og da ikke så snar til å klistre seg, har ikke brukt de gamle mine på mange år så husker ikke.
Det har vel og litt å si hvor søtt ølet var.
Eller at det var tappet så skjelden at vi bare kan ha det så godt :)
 
Jeg har ei lita spruteflaske med starsan som jeg kjører oppi tappen og spyler godt. Det har funka for meg i alle fall.

Veldig bra tips, Per, takker så mye for det! Vil vel tro at en kanne med vanlig vann også er greit nok. For du skyller jo bare bort en øl-rest som ellers IKKE blir skylt bort slik det er i dag, om du skjønner :) Men for all del, har man StarSan stående så er jo det kanskje enda bedre.

Prøver dette :)

Sikkert også en grei løsning m starsan på eget fat, men mitt lille benkeskap har bare plass til 2 fat :(

Skjønner forøvrig det dere andre sier om å aldri se kranene gå tørre :) Har dog en porter på ett av fatene jeg vil la stå et halvt år..og da må man jo holde seg litt unna... :)
 
Tilbake
Topp