Problem med gjæring

Finfyr

Norbrygg-medlem
Hei. Mitt første innlegg her, og om problemene fortsetter slik som nå, så blir det mange innlegg...

Vi hadde problemer med at gjæringen stoppet opp, så etter en uke hadde vi 1040 omtrent. Vi skulle ned på 1014, og tok for moro skyld å økte temperaturen i gjæringshuset.
Nå har det skjedd ting i dunkene, og vi har fått 1014 som vi i utgangspunktet var ute etter.

Det er tydelig at tempen har blitt for lav den første uken, så gjæringen har stoppet opp. Men tydeligvis har den kommet igang igjen?

Som dere forstår, vi er nybegynnere. Spørsmålet er om det er noe poeng i å bruke tid på å flaske dette ølet?

Finfyr skrev:
Hei. Mitt første innlegg her, og om problemene fortsetter slik som nå, så blir det mange innlegg...

Vi hadde problemer med at gjæringen stoppet opp, så etter en uke hadde vi 1040 omtrent. Vi skulle ned på 1014, og tok for moro skyld å økte temperaturen i gjæringshuset.
Nå har det skjedd ting i dunkene, og vi har fått 1014 som vi i utgangspunktet var ute etter.

Det er tydelig at tempen har blitt for lav den første uken, så gjæringen har stoppet opp. Men tydeligvis har den kommet igang igjen?

Som dere forstår, vi er nybegynnere. Spørsmålet er om det er noe poeng i å bruke tid på å flaske dette ølet?

Selvsagt må dere flaske det :)

Øl blir det :)

Hvilke temp startet dere på og hva øket dere til? Hva slags øl brygget dere? Hvilke gjær? Hadde dere riktig gjær mengde?

Vi hadde nok en del andre problemer også, så ølet blir nok ikke slik det skulle bli.

STC-1000 stod på 16grader, sensor festet til utsiden av dunken. Tydeligvis blitt lavere temperatur inne i dunkene, så gjæringen har stoppet opp. Økte til 19gr på STC'n,

Brukte Safale US-05, en pose i hver dunk, det burde vel være tilstrekkelig?

Så ølet har i utgangspunktet ikke tatt skade av at gjæringen har stoppet opp, for så på et tidspunkt bli startet opp igjen?

Finfyr skrev:
Vi hadde nok en del andre problemer også, så ølet blir nok ikke slik det skulle bli.

STC-1000 stod på 16grader, sensor festet til utsiden av dunken. Tydeligvis blitt lavere temperatur inne i dunkene, så gjæringen har stoppet opp. Økte til 19gr på STC'n,

Brukte Safale US-05, en pose i hver dunk, det burde vel være tilstrekkelig?

Så ølet har i utgangspunktet ikke tatt skade av at gjæringen har stoppet opp, for så på et tidspunkt bli startet opp igjen?

Hva var OG? US-05 kan takle 16 grader. Men jobber seint da. Gjør ikke at det stoppet opp og startet igjenn. Flask det og se :)

Husker ikke OG, og har ikke anledning til å gå ut i garasjen for å se i notatene akkurat nå. Desverre.

Jeg målte temp da jeg tappet ut for å måle FG, og så da at det nok ikke var mer enn 14grader inne i dunken. Det kan vel bli litt lite selv for US-05?

Får se hva vi bestemmer oss for, om det blir tappet eller ikke. Ny brygging, med eksperthjelp, på mandag.

Bruker å kjøre på ca 15 grader romtemperatur til gjæra begynner å legge seg til ro. Så setter jeg dunken i romtemperatur til den har stått totalt 14 dager. Syns dette fungerer kjemprefint, tar knekken på evt diacetyl i en fei, og gir forutsigbar utgjæring.

Finfyr skrev:
Husker ikke OG, og har ikke anledning til å gå ut i garasjen for å se i notatene akkurat nå. dessverre.

Jeg målte temp da jeg tappet ut for å måle FG, og så da at det nok ikke var mer enn 14grader inne i dunken. Det kan vel bli litt lite selv for US-05?

Får se hva vi bestemmer oss for, om det blir tappet eller ikke. Ny brygging, med eksperthjelp, på mandag.
Us-05 er oppgitt til 15 grader som nedre grense, og under der stagnerer den nok. Har lest folk har brukt den på 14, men det er nok temperaturen målt utenpå karret etter gjæringen er i gang.
Jeg kjøler som regel ned til 14 ved US-05, og tilsetter gjæren, og lar temperaturen stige til litt over 15. Da gjærer den fint ut, og øker til 16-17 ved slutten av gjæringen.
At gjæren er utsatt for 14 grader eller lavere for den saks skyld påvirker nok sluttresultatet ingenting.

Har hatt en sider stående til gjæring med US-05 de siste ukene. Temperaturen har vært stabil rundt 12 °C. Det har gått relativt sakte (som var målet), men det har gjæret godt. En ytterst anvendelig gjær!

Tilbake
Topp