Problem med gjærstarter til lager (parallell kultivering)

Hei.

Håper dere kan hjelpe meg litt på riktig vei her...
Jeg er rykende fersk i bryggefaget, men tenkte likevel å prøve meg på en lager... I den forbindelse har jeg nå forsøkt å lage en gjærstarter av Wyeast 2007 og lys spraymalt.
Fulgte fremgangsmåten for parallell kultivering som står i "Moderne hjemmebrygging". Først med 200 gr. spraymalt til 2 ltr. vann, lot dette gjære (?) i romtemperatur i ca to døgn (brukte ikke gjærlås, men satt skrukorken løst på). Deretter blandet jeg starteren godt og fordelte i 3 ølflasker (til bruk i mine neste brygg). Resten (ca 6 dl.) lagde jeg ny starter av, denne gang med 300 gr. spraymalt til 3 ltr. vann. Denne gang satt jeg på gjærlås for å ha bedre kontroll på (den eventuelle) gjæringen. Dette er nå fem dager siden og jeg har ikke sett et eneste plopp...
Begge starterene ble ristet godt før gjæring, og jeg har vært nøye med renslighet/desinfisering.
Mistenker at den første "hovedstarteren" ikke har gjæret, og at alt jeg til syvende og sist har gjort er å bruke 1/4 pakke gjær til starter nr 2..?
Målte ikke OG før gjæring, men kan en måling av den "døde" starteren fortelle meg noe?

Ser at det er mye kompetanse her på forumet, og svar mottas med takk!

Ørjan

200 g spraymalt til 2 liter vann skulle gi deg litt i underkant av 1.040 OG. Du kan måle FG på starteren nå og se hva den ligger på. Min erfaring er at slike startere gjærer ned til 1.008-1.0012 med alegjær, kanskje i nedre del av dette med lagergjær. Dersom den har gjort dette, har den gjæret. :)

Takk for hjelpen Martin, skal måle når jeg kommer hjem!
Er det noe håp for starteren dersom den ikke har begynt å gjære ennå? Er det isåfall verdt et forsøk å hive oppi innholdet fra de 3 andre flaskene?
Er det vanlig med parallellkultivering av lagergjær, eller er det mer utbredt å bruke om igjen gjæren fra hovedbrygget?

Ørjan

Da er starteren målt til 1008 FG, så da har den altså gjæret  :yes:
Men har gjærcellene formeret seg tilstrekkelig til at det kan brukes i et brygg på rundt 20 - 25 liter, m.t.p. metoden jeg har brukt??
Noen som har noen synspunkter på dette?

Ørjan skrev:
Da er starteren målt til 1008 FG, så da har den altså gjæret  :yes:
Men har gjærcellene formeret seg tilstrekkelig til at det kan brukes i et brygg på rundt 20 - 25 liter, m.t.p. metoden jeg har brukt??
Noen som har noen synspunkter på dette?
Det hørtes litt snaut ut med to liter til en lager. Spørs hvor gammel gjæren er, og hvor høy OG. Sjekk med Mr Malty! ;D

Tilbake
Topp