Problemer med brygg av en Sommer ALE

Hei!

Er ganske ny i dette gamet, har brygga en del brygg med gode resultat, men no har eg fått eit problem:

For 14 dager siden brygget eg en Sommer ALE:

Malt:
-Pilsner malt
-Hvetemalt

Humle:
-Polaris
-Summer

Gjær:

-Mauribrew Ale 514

Første problem var under skylling, det tok evig laaang tid å skylle, virker som malten var i så små partikler at den la seg i silen i bunnen, eg bruker en Bratberger kompaktbrygger 35L.

Når utskylling endelig var gjort kokte eg vørteren, sette til humle som planlagt og hadde i klaringstablett når det gjensto 15min av koketid.
Alt vart så tappa over til gjæringsfat og tilsett gjær, så lang alt ok.... gjæringsprosess starta som den skulle.

MEN.... i går når eg skulle stikke om på ny balong tok eg ein smaksprøve på ølet.... det smakt meget godt... men det var ikkje klårt på fare... nesten litt kvitt.... når eg åpna lokket på dunken ser eg at det flyter ein god det partikler på toppen.... usikker kva dette er..... det var og rikelig med bunnfall på bunn av dunken...
Når eg var ferdig med omstikking, hadde eg kunn 19L, da tørte eg ikkje tappe meir pga bunnfall og partikler på toppen av ølet..

Noen som har vert ute for patikler på toppen etter 14dager på gjæringsfat? kva kan dette vere? Mulig å får det vekk på noe måte? Er det håp om at den klarnere meir om eg lar den stå lenger på nytt fat?
 
Jada, det er ikke uvanlig. Så lenge ølet smaker godt er det sannsynligvis ikke villgjær eller bakterier, men naturlige rester fra gjæringsprosessen. En runde i sekundærkaret, og evt en cold crash om du har mulighet til å sette den kaldt, så vil det sannsynligvis synke til bunns.
 
Takker, vist eg kjører en cold crash, hvor lenge skal den stå kaldt? så tilbake i ca 20 grader?
Er det håp om å få den klarer på farge?
 
Kan egentlig stå så lenge du orker, desto lengre desto mer vil det bunnfelle. Men for eksempel 2 dager på lav temperatur vil fungere bra. Bare tapp etter det, trenger ikke å varme opp igjen. Hvor mye hvete du har brukt? Vil tro hvitfargen du beskriver kommer av det (Wit bier = hvitt øl). Det vil naturlig klarne en del om det får stå, men krystalklart får du det nok ikke, om du har brukt mye hvete. Redigert: problemene du opplevde under skyllingen kommer nok også av hveten, da den i store mengder har en lei tendens til å danne en tykk grøt som gjør at vannet renner veldig sakte gjennom (alt dette nå med en antagelse om at du har brukt en betydelig mengde hvete)
 
Om du har den på keg så er det bare å tilsette litt gelatin og la keggen stå kaldt noen dager. Det vil fortsatt være noe uklart om du har brukt mye hvete, men gelatin hjelper veldig.
 
Tilbake
Topp