Problemer med gjæringen.....

Den siste tiden har jeg hatt prpblemer med at gjæringen stopper for tidlig. Har hatt et par vinsett som har stoppet på 1030..... jeg har trøstet meg med at det var billige sett kjøpt på Europris.
Men nå ser det ut til å gå samme veien med et par ølet mitt (brygget fra malt) Alt ser helt normalt ut til å begynne med. Gjæringen starter som normalt, men har altså en tendens til å møte veggen lenge før den burde. Det brygget jeg holder på å gjære nå (øl) møtte veggen på 1034..... FG var 1075.
Noen som har noen innspill på hva som kan være problemet.... ?

Var nok litt kortfattet i beskrivelsen her ja.... 
Får begynne på bunn..... mesketemp. Standardprogrammet til Speidel 5min - 53g, 30min - 63g, 30min - 73g, 15min - 78g...... vet ikke om det er optimalt, men jeg regner med at det ikke er her problemet ligger.

Gjærmengde...... her er jeg ikke helt sikker. Men en 11g pose med tørrgjær av god kvalitet aktivert i en kopp vann en time før den skal i gjæringsspannet burde vel ikke ha noen problemer med å gjære ut en enkel Ale...? Temperatur rundt 18-20g i rommet....

Oksygenering..... ja de var det da.... jeg pleier bare å la vørteren plaske nedi gjæringsspannet når jeg tapper den fra Speidelen. Vet ikke om det er godt nok??

Og til dere som er ekstra begavet (jeg vet det er mange av dere her)  :) Kan gjæringen stoppe helt opp av oksygenmangel? Vi har brønnvann her jeg bor.... om det kan ha noen betydning. Hmmm.... noe mer? Jeg har vært nøye med renhold og desinfisering så jeg tror ikke det skulle ha noe å si.....
Jeg er litt tom for ideer selv...... Så jeg er veldig takknemlig for hjelp :)

Hvilken malt/øltype?

Mulig et skudd i blinde, men kanskje det kan være mangel på sporstoffer. Bruker du gjærnæring?

Har ikke så mye greie på dette med vannkvalitet, men vet at gjæren er avhengig av sporstoffer som kommer fra bla vann. Kan være en ide å lese litt om dette og eventuellt sammenligne med en vannprøve fra ditt vannverk. Vi bruker Gahr sine tall og justerer ut fra hans tabell.

MVH
Børge

Lite oksygen er en typisk synder, og kun å la vørteren plaske ned i gjærkaret er ikke nødvendigvis nok. Det kan selvsagt gå bra, men er ikke idéelt. Hvis man følger "boka", er gjærmengden din noe lav til en ale med OG på 75 (jeg antar ca 20 liter vørter her), 15 g helt fersk tørrgjær ville vært passende, men jeg tror ikke egentlig gjæren i seg selv har vært problemet. 

Kanskje du kan forsøke å endre noe på meskeskjemaet ditt? Bruk noe lenger tid på 63 C og kort ned tiden noe på 73 C. Da får beta-amylasen bedre tid til å virke, noe som kan gi bedre utgjæring.

Jeg må innrømme at dette ingrediensene til dette brygget ble smekka sammen på samme tid som det tar å varme 25l vann fra 5 til 40grader ved hjelp av 2kw... det går kanskje bra om man er erfaren, men jeg burde nok gjort hjemmeleksen bedre. Men når kjøleskapet er tomt og man er tørst er det fort å bli litt vel ivrig...... :) Men man lærer forhåpentligvis av sine feil.
Men et krisetiltak vil kanskje kunne være å tilføre oksygen/luft ved hjelp av en akvariepumpe? Eller er løpet kjørt for det på et så sent stadie?
Tilsatte nok litt lite gjær også ja..... det er 25liter vørter det er snakk om... så kanskje en gjærstarter og litt bedre tolmodighet neste gang...... :)

Brygget består av ca 5kg pale ale malt, 400g crystal malt og 3kg maltekstrakt......

Er litt flau over den dårlige planleggingen, men det er vel fler enn meg som har vært tørste førstegangsbryggere her regner jeg med  :yes:

Når det gjelder gjæringen så var det ihvertfall skikkelig god gang i gjærlåsen etter 2 dager..... og litt snodig at det samme skjer med vinen.... har aldri hatt problemer med det før. Får fintenke litt på det...... men alle innspill mottas som sagt med takk!

Du må ikke tilsette oksygen etter at gjæringen er startet.

En enkel metode for å belufte små volum er å sette på lokket, legge dunken på fanget og riste den frem og tilbake i 1 minutt. Press et rent stykke aluminiumsfolie over hullet i lokket.

Det var det med vinen som fikk meg til å tenke på sporstoffer... Bruker du gjærnæring?

MVH
Børge

Har du skiftet Oechslevekt nylig eller tar målingene på annen temperatur? Siden det gjelder både vinen og øl er det første som slår meg at var det meg så ville en av tingene jeg  sjekket ut være om Oechslevekten viser korrekt verdi.

Hei igjen!
Bruker ikke gjærnæring til ølet nei. Er det vanlig å bruke det?
Når det gjelder oechslevekt så er det faktisk riktig at jeg nettopp knuste den gamle jeg hadde. OG og FG er derfor ikke målt med samme vekt, men ved lik temperatur. (20grader)
Hvor får man kjøpt oechslevekt med laberatoriekvalitet? Og til hvilken pris?

Du trenger ikke noe av lab kvalitet. Det du trenger er å kalibrere den i 20°C vann. Dette bør du gjøre av og til fordi papphylsen inne i røret KAN flytte på seg.

men.. du får tak i alt hva hjerte behager, og pengeboken rommer.. ;)

Tilbake
Topp