Jeg har fått tak i 3x30l fat, men jeg sleit litt med og få ut G-kobling og stigerøret. Det sitter en liten tapp som hindrer hele koblingen og komme ut.
Dette er sikkert en sikkerhets ordning så ikke hele koblingen skal fyke opp hvis man skrur av G-koblingen med trykk på fatet.
Jeg har 1 Ringnes fat og 2 Hansa Borg fat, og de har forskjellig patent på dette.
På Ringnes fatet så er tappen en forlengelse av den ene bajonett tappen.
På Hansa Borg så er det en egen tapp som sitter under fjæren.
Så da tenkte jeg og vise hva som måtte til.
Jeg brukte en vannpumpetang som jeg modifiserte litt (slipte ned kjeften da den passet litt dårlig).
Når det var gjort så presset jeg ned den svarte o-ringen på toppen av G-koblingen (med tanga) så jeg fikk
tak i den runde stålbiten i midten.
Så var det bare og "riksle" litt og vri med klokka, da slapp stigerøret taket i bajonettkoblingene (J-slot) og datt ned.
Det skal bare vries noen få grader (tilsvarende 3-5 minutter på en klokke).
Ringnes typen var den letteste, her datt stigerøret rett ned når når jeg hadde vridd på den.
Hansa Borg typen måtte jeg jobbe litt mere med for og få ut stigerøret.
Når alt var ute så kappet jeg av tappen (ikke hele, men nok til at den var grei og montere igjen)
Bilde 3: Ringnes type
Bilde 4: Hansa Borg type
Dette er sikkert en sikkerhets ordning så ikke hele koblingen skal fyke opp hvis man skrur av G-koblingen med trykk på fatet.
Jeg har 1 Ringnes fat og 2 Hansa Borg fat, og de har forskjellig patent på dette.
På Ringnes fatet så er tappen en forlengelse av den ene bajonett tappen.
På Hansa Borg så er det en egen tapp som sitter under fjæren.
Så da tenkte jeg og vise hva som måtte til.
Jeg brukte en vannpumpetang som jeg modifiserte litt (slipte ned kjeften da den passet litt dårlig).
Når det var gjort så presset jeg ned den svarte o-ringen på toppen av G-koblingen (med tanga) så jeg fikk
tak i den runde stålbiten i midten.
Så var det bare og "riksle" litt og vri med klokka, da slapp stigerøret taket i bajonettkoblingene (J-slot) og datt ned.
Det skal bare vries noen få grader (tilsvarende 3-5 minutter på en klokke).
Ringnes typen var den letteste, her datt stigerøret rett ned når når jeg hadde vridd på den.
Hansa Borg typen måtte jeg jobbe litt mere med for og få ut stigerøret.
Når alt var ute så kappet jeg av tappen (ikke hele, men nok til at den var grei og montere igjen)
Bilde 3: Ringnes type
Bilde 4: Hansa Borg type