Problemer med Pils under gjæring

Pisani

Norbrygg-medlem
Hei,

noen som har erfaringer med pils? Jeg har en oppskrift der jeg bruker S-23 Safalger som gjær. Under hele gjæreprosessen har det vært gjort noen småfeil, som jeg er meget bekymret over. Først klarte jeg ikke få vørteren ned til 10 grader, men måtte gi meg på 15 - for så å tilsette gjær. I henhold til instruksjonene skal dette gå greit. Over en 10 dagers periode har jeg ikke klart å holde pilsen på 10 grader, men den har heller lagt rundt 13-14 grader. Jeg tok den så inn på kjøkkenbenken for å få den opp til ca. 18 grader, for å la gjæren rydde opp i diacetyl. Den har stått og putret hele tiden, inntil jeg nå møtte på et merkelig problem.

Når jeg satte gjæringsdunken ut i kjelleren igjen, for å få den ned til 10 grader igjen - har gjæringen stoppet helt. Vannlåsen/gjærlåsen har nå nesten ikke noe trykk fra innsiden og jeg kan ikke se noe aktivitet. Noen som kan hjelpe - eller fortelle meg hva jeg evt. må gjøre?
 
Miguel skrev:
Du bør måle. Putring fra gjærlåsen er en usikker indikator. Ta en måleprøve.

Tenker du å måle SG ? Evt. OG om den skulle være ferdig?

Etter oppskriften skal den jo stå i ca. 2 uker til på 10 grader, så er det ikke litt rart da om den skulle være ferdig ?
 
Ofte er ikke aktivitet i gjærlåsen indikasjon god nok på om ting skjer. Under stormgjæringen kan det ploppe som bare det, mens det siden virker dødt selv om det er aktivitet som bare det. Mitt råd er å måle sukkerinnholdet og se om du er der du ønsker allerede, eller som de fleste gjør: La det stå tiden ut.
 
SG (Specific Gravity) ja, OG (Original Gravity) måler du idet du setter den til gjæring. Og FG er når den er ferdig (Final Gravity).

Det kan være at det er en heidundranes fest nedi der uten at det blåser ut gjærlåsen fordi det kan lekke andre steder f.eks. Eller den kan ha gått og lagt seg pga nedkjølingen. Men mål, eneste håndfaste du får ut av et gjæringsforløp.
 
Hei, mente SG og FG ja. OG har jeg jo målt :)

Jeg skal få sjekket dette når jeg har fått målt, uansett takk for alle tips. Forteller hvordan det går.
 
CO2 løses lettere i kald veske enn i varm, så når du senker temperaturen vil ikke CO2 slippes fri som bobler gjennom gjærlåsen. Når veska igjen er mettet på CO2 i forhold til ny temp, vil CO2 dannet under gjæring igjen slippes fri.
Samme skjer med karbonering på fat. Det trengs høyere CO2 trykk ved 2 grader enn 8 for å få opplevelsen av kullsyre.

Tror jeg...
 
Målte SG nå, den er på 1.029 og TG/FG skal være 1.010 - så det er ikke helt ferdig virker det som. Det var litt sur lukt også synes jeg, definitivt annerledes enn det IPA luktet.

Kanskje Thomas har et godt poeng, at det vil komme seg etter noen dager i den temperaturen?
 
Pisani skrev:
Målte SG nå, den er på 1.029 og TG/FG skal være 1.010 - så det er ikke helt ferdig virker det som. Det var litt sur lukt også synes jeg, definitivt annerledes enn det IPA luktet.

Kanskje Thomas har et godt poeng, at det vil komme seg etter noen dager i den temperaturen?

Målte på nytt igjen i dag, og fikk samme resultat. 7,2% BRIX eller 1,029 SG. Dette må jo bety at gjæringen har stoppet? Hva gjør jeg?
 
Hva er forventet FG, og hva er oppskriften din?

Første og enkleste tiltak er å rugge på dunken og/eller skru opp varmen litt.

*Edit: Ser at FG skal være 10 ja...
 
Leifern87 skrev:
Virker som om du har gått i samme fella og brukt et refraktometer til å måle SG som fyren et par poster under deg.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,20928.msg209434/topicseen.html#msg209434
Feilen kan ligge der :)

Jeg fant ut av det du nevner her, akkuart etter jeg hadde postet kommentaren :)

Brukte kalkulatoren til http://www.northernbrewer.com/refractometer-calculator/ litt feil. Fant nå ut at:

Original Brix
14.26
Current Brix
7.2
Current Gravity
1.01

Som betyr pils til sommervarmen! Takk for hjelpen!
 
Tilbake
Topp