prosenten av malt i et øl, for at det kan kalles øl?

Hei! Jeg har lest at kravene for antall prosent av malt i øl, variere fra land til land. Jeg har hørt at kravet i Sverige er på 51% malt, mens i Japan er det 67%.

Hva er kravet her i Norge?

Jeg lurer også på hva kravene er i andre land som USA, England, osv!

Takk for alle svar!

For at man kan kalle det øl som er brygget i henhold til renhetsloven, som mange bryggerier i Norge sier om sitt øl, så er vel kravet 100%. Dette er uansett ikke lovpålagt. Hva minstekravet er vet jeg ikke.

Fant dette hos Finansdepartementet:

Med øl forstås slik drikk som er beskrevet i lov av 28. juni 1912 om tilvirkning og beskatning av øl, § 1 første ledd og annet ledd, og som inneholder mer enn 2,50 volumprosent alkohol.

I utkastet til ny definisjon av øl i alkoholloven § 1-3 annet ledd foreslås gjeldende definisjon av øl, slik denne i dag fremstår i avgiftsregelverket, videreført i en modernisert form. Det legges til grunn at øl fortsatt som hovedregel vil være basert på ingrediensene vann, malt, humle og gjær. Definisjonen er imidlertid ment å omfatte øl som også inneholder andre stoffer som f eks ris og mais. Dette er ikke uvanlig når det gjelder øl fra utenlandske bryggerier.

I § 1-3 femte ledd foreslås gjeldende forskriftshjemmel utvidet slik at Sosial- og helsedepartementet kan gi utfyllende bestemmelser om definisjonen av øl. Formålet med utvidelsen er å gi hjemmel til å å trekke opp grensen mellom øl og vin. Det følger av Finansdepartementets forskrift 30. desember 1993 nr 1357 om tilvirkning, innførsel og beskatning av øl, jf § 1, at drikk med et karbohydratinnhold som overstiger 60 gram pr liter ikke anses som øl. På markedet finnes det enkelte fruktøltyper hvor karbohydratinnholdet kan overstige 60 gram pr liter. Forskriften fastsetter derfor også at tradisjonelle øltyper som ikke oppfyller dette kravet, likevel kan anses som øl. Sosial- og helsedepartementet tar sikte på å videreføre bestemmelsen med hjemmel i alkoholloven.

Så vidt jeg kan finne ut foreligger det ikke en klar definisjon av hvor stort innhold av korn/malt et øl må ha for teknisk sett å kunne kalles øl. LItt rart i grunnen, men det sier vel litt om lovgivernes innsikt og interesse i tamet...

Men man skal nå i alle fall være glade for at renhetsloven er opphevet. Mangfoldet i tilbudet av øl har tross alt blitt en smule bedre de siste årene.

Og på den andre siden kan man være glad over at renhetsloven (og dens tradisjon) fremdeles har en kraft som sørger for at de store bryggiene (altså ikke-mikrobryggerier) ikke hiver alt mulig opp i ølet sitt. Det er bare å grøsse og grue når man leser etiketter til billig dansk øl (men også øl av noenlunde tvilsom kvalitet fremstilt i bl a Nederland, England, Belgia, USA og mange andre steder) der man finner E-stoffer (anti-oksidanter), fargestoffer, aromastoffer, bygg-ekstrakt, maltose, skumforsterkere, emulgatorer osv i ølet. Sånt sett så holder Norsk normalpils ihvertfall et minstemål som gjør at det - etter min mening - fremdeles er bedre enn en god del billigøl mange andre steder i verden.

Jeg har tatt en titt på lovdata.no og fant ut at det har vært gjort noen endringer når det gjelder definisjonen av øl. Statusen i dag er:

Med øl forstås gjæret, udestillert drikk som er laget med tørket eller ristet malt som hovedsakelig ekstraktgivende emne.

Kilde: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/nl-20021213-087.html
En tidligere brukt definisjon (fra 1989) ble henvist til slikt:

Med øl forstås slik drikk som er beskrevet i lov av 28. juni 1912 om tilvirkning og beskatning av øl, § 1 første og annet ledd, og som inneholder mer enn 2,50 volumprosent alkohol.

Kilde: http://www.w3.org/People/howcome/lover/1989-06-02nr27.html
Så hvis noen kan ta et dykk tilbake i tiden på lovdata.no for å se hvordan øl tidligere ble definert av loven så hadde det vært interessant å vite ;).

Ølloven av 1912 sa at øl kun kunne fremstilles av vann, humle, malt og gjær, men for hjemmebryggere var det også lov å bruke inntil 50 g sukker eller sirup per liter. Videre måtte man (rent formelt, i alle fall) fremstille all malt til bryggingen selv.

Har lest på wikipedia at prips blå akkurat har 51%malt i ølet sitt. Kanskje derfor det ikke smaker så godt.

Vil de resteren 49% være sukker og andre korn og frukttyper.

Vil tippe at Amerikansk Budweiser følger en lik formel som prips.

Mye av tilsetninger kan være råfrukt, altså umaltet korn av ulike slag. Det er jo billigere enn maltet korn. Ofte så tror jeg så brukes det ris og mais, da umaltet korn nok kan gi en litt 'grønn' smak til ølet.

Men hva mener man egentlig med 'maltinnhold'?
100% malt vil jo si tørr malt, f.eks en sekk. Vi vil jo gjerne ha såpass mye vann i at ølet blir flytende :), og da går maltprosenten kraftig ned. All mesken og 25% av maltsukkeret tar vi dessuten ut og kaster(gitt en effektivitet på 75%). Slik sett er det vel øl med høy OG som antagelig inneholder mest malt. Antagelig, fordi mye eller lite av det kan være vanlig sukker. Fra dette perspektivet inneholder øl antagelig mindre enn 2-3% malt når det kun brukes malt og overhodet ikke sukker!
Det som er interessant er vel hvordan sukkerstoffene i vørteren før gjæring (gjærbart pluss ikke gjærbart), fordeler seg på maltsukker og annet sukker. Det finnes visstnok mennesker som lager øl av kun vann, sukker og gjær, men sett bort fra disse, vil et øl med halvparten malt og halvparten sukker antagelig være tvilsomme greier, altså 50-50%. Jeg vet aldeles ikke, men jeg vil anta at sett fra denne vinkelen inneholder stort sett alt øl mye over 90% malt.

Når man oppgir maltprosenten i øl, mener man (i all hovedsak, om ikke annet er spesifisert) prosent av den totake vekten av ingredienser som bidrar med sukkerstoffer til vørteren. Hva som faktisk bidrar med mest ekstrakt avhenger så av meskeeffektiviteten osv. (Å bruke uttrykket "maltsukker" er vel også en smule problematisk, siden malten bidrar med svært mange sukkertyper, ikke bare maltose...)

Tilbake
Topp