Prosenter, størrelse på batch + sekundærbøtte....

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Hei. Har et spørsmål om dette med å øke størrelsen på en batsc/oppskrift. Dersom jeg ønsker å øke batchen med ca 5 liter og sier at dette utgjør en økning på 10 % i forhold til utgangspunktet, tar jeg da å øker alle punkt (malt og humle) i oppskriften med 10%? Er det så enkelt, eller er det noe jeg ikke har tenkt på? Avdamping og trub vil jo ikke øke med 10% og gjærmengde fikser jeg med feks Brewers Friend, men blir det ellers bare å øke med 10%?

Og et tilleggsspørsmål: Er det mange som stikker om etter primærgjæringen for å sekundærgjære i en ny bøtte? Blir ikke det unødvendig mye stress?

Tror det er mindretall som stikker om for "sekundærgjæring". Fordelene er få såvidt meg bekjent, og ulempene er flere - jobb, vask, og ikke minst risiko for infeksjon og oksidering. Dog skal man vel unngå at ølet blir liggende altfor lenge på gjærkaka.

Nei, men ja.. Er vel beste svar jeg kan gi. Vil på en 50l batch utgjøre liten forskjell med 10% linær justering. Du nevner jo selv litt av utfordringene, humleprofil vil også bli litt feil. Med et bryggeprogram er jo dette "walk in the park". :)

Sekundærkar for gjæring er etter min erfaring helt unødvendig før etter 4-5 uker (om du har behov for så lang gjæring) på en del amerikanske fora er det andre oppfatninger..

Tilbake
Topp