Prøvd meg på hurtigbrygging - bryggedag på litt over 3 timer.

Har testet ut hurtigbrygging i dag, lagde en batch på 15 liter med en mellomting mellom allgrain og partial mash og brukte totalt litt over tre timer fra jeg startet til oppvasken var tatt. Lagde en APA jeg ha brygget flere ganger før, kun Amarillo-humle.

Jeg gjorde som følger

Brukte to kjeler, en på 10 liter og en på 20 liter.

Gjorde som følger:
0) Gjør klar en stor bøtte med star-san i kjelleren. Kok litt vann noen minutter og sett til avkjøring for rehydrering av en pakke US-05 på vanlig måte.
1) Sett på to kjeler, en 10-liter med ca 7 liter vann og en 20-liter med 10 liter vann.
2) I 10-literen hadde jeg i mesteparten av en boks flytende maltekstrakt underveis og rørte den godt ut. Når denne var på kok ble bitterhumlen tilsatt.
3) Den store kjelen ble varmet opp til 69 grader og tilsatt 2.5ish kilo malt (500g Münchner og 250g Crystal og resten pale malt) i en BIAB-pose. Mesket denne ca 40 minutter totalt inkl utmesk. Kjapp skylling med kun 2 liter vann til slutt. Deretter ble denne vørteren kokt opp.
4) Når vørter i begge kjelene var på kok ble innholdet i den lille helt over i den store, hadde da totalt ca 18
liter kokende vørter. Tilsatte humle på 20 minutter og 5 minutter, samt gjærnæring og Whirlfloc eller hva det heter på 15 minutter. Så tidlig at OG ville bli for høy, så tilsatte mer bitterhumle og kokende vann underveis. Kokte kraftig for å få god fordamping, kjelen er også svært vid - noe som også hjelper på avdampingen.
5) Kjølte ned med spiralkjøler. Imens gjorde jeg klar gjæringsbøtta.
6) Helte vørteren over i gjæringsbøtta, pitchet gjæren og tilsatte ren oksygen. Satte til gjæring. Helte over ganske mye av turben, men lot de siste par-tre literene være igjen. Totat 15 liter til gjæring.
7) Oppvask. Lettere enn vanlig siden begge kjelene går greit i oppvaskkummen eller i oppvaskmaskinen.

Det mest opplagte ankepunktet med denne måten å gjøre det på er at vørteren som er mesket kun får koke 20-30 minutter mot de vanlige 60 eller 90. Jeg ville nok ikke laget noe med pilsnermalt på denne måten, men jeg hadde ganske stor fordamping og godt med humle så regner med det går greit mhp DMS. Kan ikke si jeg merket noen forskjell i cold break kontra når jeg har kokt full lengde.

Dersom dette funker skal jeg gjøre det flere ganger - bryggedagen ble veldig effektiv. Kunne forsåvidt satt en større batch, men eneste gjæringbøtta jeg hadde ledig tar kun 15 liter. Ville selvsagt tatt noe mer tid når større mengder vann skal varmes opp, men den kan forsåvidt gjøres parallelt med flere kjeler og hjelp fra vannkoker. Jeg har kraftig koketopp, så de relativt små vannmengdene her går også fort å få opp til mesketemp og til utmesk og til koketemp.

Jeg hadde ikke bergnet utbytte, maltmengde osv men tok det på feelingen så måtte improvisere litt. Oppskriften jeg brukte er dog erfaringsmessig robust og gir godt øl selv om man bruker litt mer eller mindre malt og/eller humle.
 
1.055. Mengdene vann og malt tatt litt fritt etter hukommelsen så ikke helt 100 på alt, jeg gjorde som sagt ingen beregninger på forhånd. Mengden munchener og crystal er jeg sikker på, men brukte ikke hele boksen med elstrakt.
 
Tilbake
Topp