Pumpestopp speidel.

hansbt

Norbrygg-medlem
Nettopp gått til innkjøp av Speidel 20, og har planlagt første brygging i morgen. Jeg har forstått at det er smart å stoppe pumpa av og til under meskinga. Skjer det automatisk eller må en gjøre det manuellt? Hvordan gjør en det på panelet?

Den pauser automatisk, tror det er hvert 10. minutt. Likevel er det lurt å stoppe den 2-3 ganger manuelt og røre. Jeg har gammel modell, og der gjøres det ved å holde inn de to knappene til venstre. Starter igjen med å trykke inn knappen helt til venstre.

Stemmer som Ole sier at den stopper automatisk hvert 10. minutt. Skal du stoppe den manuelt trykker du bare på "abort", om jeg ikke husker helt feil. Du ser det lett på displayet under mesk. Selv stopper jeg og rører kun en gang underveis og har da et utbytte på jevnt over 85 %.

Stemmer som Ole sier at den stopper automatisk hvert 10. minutt. Skal du stoppe den manuelt trykker du bare på "abort", om jeg ikke husker helt feil. Du ser det lett på displayet under mesk. Selv stopper jeg og rører kun en gang underveis og har da et utbytte på jevnt over 85 %.
Hmm... Tror du går ut av programmet hvis du velger "abort" etter å ha pauset speidelen. Å trykke på "continue" gjør at programmet fortsetter.

Brygga i dag med speideln for første gang.. Pumpa stoppa hver 10-ende minutt så det funka greitt.
Blei skikkelig plaga med at "humleguffa" ikke bunnfelte når jeg var ferdig. Den bare klumpa seg sammen lissom.
Mulig den hadde bunnfelt hvis tålmodigheta var bedre og hadde venta litt?
Hadde i en tab Protafloc 15 minutter før kokeslutt, men den hjelper kanskje bare for proteiner og slikt?
Endte opp med å filtrere vørteren gjennom ett klede over i gjæringskaret.
Blir litt spennende å se om det gikk bra. Heretter blir det nok brukt humleposer.
OG ble også såpass høy at jeg måtte ha i vann for å få den ned etter mesking. Jeg brukte nok for lite vann under meskinga, eller skylte for lite.
Har konstatert følgende i dag: Æ E PÅ TUR INN I EN MEGET BRATT LÆRINGSKURVE!!!
Spørsmål; Hjelper humleposer for å unngå de problemene som oppsto?
Dette er gøy...

Jeg bruker å la det stå i ro ei god time etter nedkjøling, da bunnfeller det bra.

Om veskemengden, jeg ville ha siktet inn på å skylle mer. Mengde finner du fort ut av med erfaring.

Tilbake
Topp