"Basisutvalg" av humle

Vi skal velge ut 4-5 humletyper som vi kjøper inn i litt større kvanta og "alltid har". Da kommer selvsagt debatten om hvilke humletyper vi burde velge, og hvilke vi heller burde kjøpe inn til spesielle øl i mindre kvanta. Vi har så langt laget mest amerikansk og engelsk ale og litt belgisk wit, men etterhvert planlegger vi også lagertyper. Her er noen foreløpige tanker:

En allround bitterhumle: Nugget? Target? Columbus? Northern Brewer?

En tradisjonell engelsk aroma- og smakshumle: Fuggles? East Kent Goldings? Northern Brewer?

En tysk humlesort til wit og etterhvert pils: Hallterau Mittelfrüh? Saaz?

En amerikans sitrushumle: Cascade? Centennial? Amarillo?

Hva ville DU valgt hvis du bare skulle valgt 4-5 humletyper i basisutvalget? Har jeg glemt noen viktige humlesorter?

Jeg ville valgt Magnum, Challenger, Mittelfrüh og Cascade. Og Columbus (Magnum er god all-round, men litt snill). Kanskje Northdown istedenfor Challenger.

Jeg tror jeg ville valgt å alltid ha et passelig lager med Nelson Sauvin, Cascade, Columbus, Fuggles og Hallertau Mittelfrüh. Hm, høres ut som innholdet i nederste skuffen i fryseren min, faktisk...

Jeg ville hatt en av hver som er typisk tysk (gjerne saaz) og engelsk (EKG eller fuggles). Av de amerikanske humlene er det etter min mening cascade som er den beste allroundhumla og som inngår i flest vellykkede humlekombinasjoner. Da er du oppe i tre... Som en fjerde ville jeg nok valgt nelson sauvin, som er min favoritthumle. Den er ei glimrende bitterhumle, med over 10% alfasyre og lav cohumulone, i tillegg til å være nyttig som aromahumle i flere kombinasjoner.

Dette blir feil antal, men alligavel...

Saaz og Mt. Hood
Target og Fuggle
Centennial
Northern Brewer

Dette er mi basisskuff pr. i dag, og denne funker bra for meg. Den kjem heilt sikkert til å endre seg.

Gildt emne, i og med at eg bruker ein del tid på akkurat dette no for tida :)

Interessant lesning, jeg jobber hvert år med det samme når jeg skal sette opp bestilling av råvarer.  Er ikke enkelt å skulle ha 38 humletyper på lager til enhver tid, og det er begrenset hvor ofte jeg gidder å brygge "reste-ale" av alle slumpene.

På Krokeide brygger vi ca 20 ganger i året.  8 mer eller mindre faste lagerøl, 8 ditto ale og 4 "nye og annerledes".  Ser gjennom bryggeloggen og forsåvidt også planene for neste år at det etterhvert blir noen typer som går i større mengder enn andre.

Bitterhumle: Magnum og Norther Brewer
Engelske Ales, Porter og Stout:

##%=+#§§ ta Bill Gates og hans oppfinnelser.  Først forsvinner HELE inllegget jeg skrev, og når jeg skriver det på nytt så kommer det to ganger.  Vel - egentlig bare  1,5 ganger.  Til jul ønsker jeg meg en datamaskin som KUN gjør det den får beskjed om.

Interessant lesning, jeg jobber hvert år med det samme når jeg skal sette opp bestilling av råvarer.  Er ikke enkelt å skulle ha 38 humletyper på lager til enhver tid, og det er begrenset hvor ofte jeg gidder å brygge "reste-ale" av alle slumpene.

På Krokeide brygger vi ca 20 ganger i året.  8 mer eller mindre faste lagerøl, 8 ditto ale og 4 "nye og annerledes".  Ser gjennom bryggeloggen og forsåvidt også planene for neste år sier meg at det etterhvert blir noen typer som går i større mengder enn andre.

Bitterhumle til det meste: Magnum og Norther Brewer
Engelske Ales, Porter og Stout: East Kent Goldings
Pils, Oktoberfest, Bokk  og Juleøl: Saaz og Hallertauer Trad.
Amerikanske ales: Amarillo og Cascade
Hveteøl, Wit, Belgiere: Saaz, Golding

I tillegg prøver jeg New Zealand humler, mest fordi det er kjekt å få tak i noe fersk humle i mellom avlingene på den nordlige halvkule.  N. Sauvin prøvde jeg i en Pale Ale, og det var vel ikke 100% vellykket. Men om det var humlesorten sin feil er langt fra sikkert.  Nå skal jeg prøve Pacific Jade, den har iallefall en fristende beskrivelse.

Var det 5 du sa?  I så fall må det bli Magnum, Hallertauer Tradition, East Kent Goldings, Cascade og Saaz.  Med disse tror jeg at jeg skulle klart å få til de aller aller fleste typer øl, men jeg vil nok sikkert også i fremtiden kjøpe en pose eller to med annet også....

En god grunn til å kjøpe Columbus er forresten at Hopsdirect.com selger årets avling til $8,00 (blomst), og den ligger på 17,9% i alfasyreinnhold.

Takk for mye bra tilbakemeldinger. En del forskjellige meninger her, men jeg skal nok greie å finne på noe. :)

Tilbake
Topp