"No Sparge" brygging?

Viktste

Norbrygg-medlem
Jeg spekulerer på å prøve meg på "No Sparge" brygging, dvs å ha hele vørtervolumet i mesken på en gang og tappe rett i kokekjelen uten å skylle. Er det noen som har erfaring med dette? Hva slags reduksjon i effektivitet kan jeg forvente?

Jeg kjører på denne måten på de aller fleste bryggene mine. Varmer opp alt vannet, overfører til meskekar, sirkulerer og til slutt tapper til kokekar. Synes metoden fungerer veldig greit for min del. I følge Beersmith ligger jeg på ca 75% effektivitet.

Effektiviteten daler en del, men om du rører hyppig i mesken stiger den en del iallefall. En del podcaster og lesestoff om dette på den ganske verdensvev.

Ja, ser det er skrevet endel om det i uniten. Tenkte å kjøpe pumpe og resirkulere under meskingen, det vil vel hjelpe på...
MortenBo: Hvor stort meskekar har du?

Hele mitt oppsett er basert på LABB-Dunker fra Felleskjøpet. Kjører på 3 stykk; HLT, Meskekar og kokekar. HLT og kokekar har 2x2200W varmeelementer fra vannkoker. Meskekaret har 900W i resirkuleringen men her må jeg finne på noe lurt for jeg bruker for lang tid på å øke temp i meskestegene :)

MortenBo skrev:
.. men her må jeg finne på noe lurt for jeg bruker for lang tid på å øke temp i meskestegene :)
Voila:
http://www.ebay.com/itm/Electric-Water-Heaters-Instantaneous-water-heaters-Type-of-switch-/181047793374?#ht_2318wt_996

MortenBo skrev:
Hele mitt oppsett er basert på LABB-Dunker fra Felleskjøpet. Kjører på 3 stykk; HLT, Meskekar og kokekar. HLT og kokekar har 2x2200W varmeelementer fra vannkoker. Meskekaret har 900W i resirkuleringen men her må jeg finne på noe lurt for jeg bruker for lang tid på å øke temp i meskestegene :)

Du har ikke merket at de avgir smak når du bruker dem til kokekar? Fin størrelse, solide og rimelige..

Nei ingen avsmak. Så jeg er egentlig strålende fornøyd med oppsettet mitt. Har isolert alle karene godt med både liggeunderlag og diverse :)

Tenker jeg rett her: F.eks 6kg malt og vil ha 29 liter før kok. 1 kg korn absorberer 1 liter vann (?).  Meskekar må da være på minimum 29+6 liter =35 liter?

Hmmm.. L/kg i mesken blir jo det det blir ved no sparge. Men kalkulatoren sier at 1 kg malt mesket med 1 liter vann tar 1.67 liter volum. Så da blir vel regnestykket 29+(6x1.67) =39 liter....

Viktste skrev:
Hmmm.. L/kg i mesken blir jo det det blir ved no sparge. Men kalkulatoren sier at 1 kg malt mesket med 1 liter vann tar 1.67 liter volum. Så da blir vel regnestykket 29+(6x1.67) =39 liter....

Det høres i farta riktig ut ja :)

Tilbake
Topp