"Standard" humletilsetting for pils/lager øl?

Er det noen som kan fortelle meg hva som er et bra utgangspunkt for humletilsetting for å få et øl som ligner på en norsk pils? Kokevolum for min del blir 20L og så etterfylle opp til 23L etterpå(vil ha 23L til gjæring). Gjerne antall gram og når de skal tilsettes :)
 
Jeg har tatt utgangspunkt i en tradisjonell Tsjekkisk pils, dvs en IBU på rundt 40. Norsk industripilsner vet jeg ikke IBU på, men ta dette som et utgangspunkt.
Kun Saaz humle 3,5 %.
85 g 60 min
32 g 15 min
32 g 1 min

Har brygget denne 1 gang med bra resultat.
 
Om det er en norsk pils en er ute etter, tror jeg det er bedre å begynne med 22-25 IBU,
og kun en humletilsetning ved 60 min.
Det er ikke akkurat en humlebombe det er snakk om. ;)
 
40 IBU er ganske høyt for “vanlig” norsk pils. 20 – 30 vil kanskje være mer riktig.
Tsjekkisk pils har også mer aroma/smakshumle enn de fleste norske, noe jeg personlig liker.
For pils som kan likne på norsk industripils hadde jeg droppet nesten all smak/aroma-humle, kanskje brukt i underkant av max 1 g/l som aromahumle.

feks
nøytral bitterhumle til 25 IBU
15g nobel humle (saaz/hallertau/mittelfrüh etc) i 15 min

Min erfaring med pilsnerbrygging er at kontroll over oksygen i vørteren og gjæringstemp er like viktig som humletype og mengde for å få et øl som kan minne om vanlig industripils.
Lykke til :)
 
Tilbake
Topp