"vanne ut" OG?

Hei

Lurer på en ting. Hvis man eksempelvis bygger en pale ale, kan man splitte batchen i to og "vanne ut" OG i den ene hvis man ønsker å brygge to pale ale med ulike karakteristika, en svak og en sterkere, uten at alt blir feil? Har lyst til å eksperimentere litt, og da sparer man jo både en del tid og penger om man kan gjøre det på denne måten...

Mvh.
Øystein
 
Ja! 

f.eks. er Lervig sin Johnny low - sett ut frå maltet - basert på Lucky Jack som er vatna ut for å laga eit øl med mindre alkohol.    Så må ein justera humleprofilen.  (I Johnny low er det ca. dobbelt så mykje aroma som i Lucky Jack).
 
Går sikkert fint!
Jeg har skrevet om det tidligere, men jeg gjorde følgende da jeg ville forsøke å beholde smaken på en dobbel IPA, men med lavere alkoholprosent:
Brygget først en halv batch uten humletilsetninger. Lot den gjære en uke med US-05. Uka etter brygget nok en halv batch, men tappet den ferdiggjærede halve batchen oppi før kok. Brukte nå humletilsetninger for en hel batch. I teorien skulle nå alkoholen fra batch1 dampe bort, og man burde sitte igjen med halv alkoholstyrke. Jeg justerte litt med å øke mengden krystallmalt for å kompensere for at noe av 'søtheten' i alkoholen var borte. Resultatet ble slett ikke verst om jeg må si det selv (og det må jeg nok :)).
 
Tilbake
Topp