Råd om utstyrskjøp

Hei folkens!
Jeg er ny på dette med ølbrygging og trenger tips om utstyrskjøp.
Leser mye om hva man trenger av utstyr og priser. Derfor noen råd fra dere om hva ting koster og hvor man billigst og enklest får tak i det.

Det beste tipset jeg fikk, men ikke tok til meg, var å kjøpe stort nok utstyr. Kjøp utstyr som lett kan oppgraderes når behovet melder seg. Ellers er det flere tråder på forumet om rimelige kjeler osv. Lykke til :)

det hele baserer seg på hvor mye du vil brygge om gangen, om du er alene eller om dere er flere.

En ting som er fint med å b(r)ygge, er at man får en fantastisk innsikt og forståelse i prosessene som skal til for å få bedre enn gjennomsnittlig øl.
I tillegg så er det pittelitt billigere (ikke mye, men bittelitt). Og så gir det høy NF og en deilig følelse av å mestre flere håndtverk på en gang.
Men noe av det viktigste å tenke på om man b(r)ygger er å gjøre det så modulært som mulig, slik at man kan oppgradere moduler og ikke hele systemet.

Jeg vil definitivt brygge, ikke bygge.....
Er foreløpig alene om dette prosjektet. Har tenkt å prøve å brygge 25 liter, blir det vellykket kanske utvide.....

BB30 er vel et greit alternativ. Det finnes pakkeløsninger med BB30 afaik.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Flere veier til Rom.
Anbefaler å begynne enkelt med noen små batcher f.ex med ekstraktbrygg i den største gryta du har fra før.
Termometer, kjøkkenvekt, gjæringskar (ev. med kran), hevert, øchselvekt, flaskefyller, humleposer og starsan eller oxipro desinfeksjonsmiddel. Så kan du koke vørter og trekke spesialmalt for gulle godt øl. Korker og korkemaskin trenger du hvis ikke du vil bruke plastflasker eller patentkork.

Meskepose og ev. en større gryte så kan du prøve deg på BIAB uten store investeringer.

Men kanskje det viktigste er å sette seg inn i prosessen. Les en god bok. anbefaler How to Brew av John Palmer.

Tilbake
Topp