Raman Bryggeri

Goran

 
Fra jobben fikk jeg en boks som innholdt en pumpe og et varmeelement med deffekt elektronikk. Jeg kastet gamle elektronikken og erstattet det med PID, SSR og pt-100 føler.

Vørter pumpes fra pumpen gjennom et varmeelement på vei tilbake til kjelen. Varmeelementet styrers av PIDen.

Pumpen er ikke næringsmiddelgodkjent men den er ment for bruk med syrer og løsemidler og høy temperatur. Materialet som er PPS (http://en.wikipedia.org/wiki/Poly(p-phenylene_sulfide) tåler i følge wiki over 200 °C.
Spesielt er jeg fornøyd med løsningen for pt-100 føleren. Jeg har laget en hurtigkobling bak boksen ved å bruke 3 pin Mini XLR mikrofonkobling.

Jeg har bestilt to brytere som skal monteres på fronten for å slå av/på pumpe og varme.
 

Vedlegg

  • _IGP6933.jpg
    _IGP6933.jpg
    172,3 KB · Sett: 642
  • _IGP6941.jpg
    _IGP6941.jpg
    142,9 KB · Sett: 628
  • _IGP6942.jpg
    _IGP6942.jpg
    107,6 KB · Sett: 632
Jeg har også begynt å lage styring til pumpen og varmen med Arduino. Så langt har jeg laget delen som gjør om pt-100 motstanden til 0-5V slik at jeg kan koble føleren til Arduino inngangen.

Jeg ønsker også å kunne styre pumpehastigheten, både som den er nå og gjennom arduino styringen når den er ferdig. Her trenger jeg gode forslag. Må man ha en frekvensomformer eller går det an å regulere hastigheten ved hjelp av en dimmer eller potmeter?
 
Goran skrev:
Så langt har jeg laget delen som gjør om pt-100 motstanden til 0-5V slik at jeg kan koble føleren til Arduino inngangen.

Det er interessant, hvordan har du bygget den kretsen? Har du fått laget PCB?
 
Goran skrev:
Jeg har også begynt å lage styring til pumpen og varmen med Arduino. Så langt har jeg laget delen som gjør om pt-100 motstanden til 0-5V slik at jeg kan koble føleren til Arduino inngangen.

Jeg ønsker også å kunne styre pumpehastigheten, både som den er nå og gjennom arduino styringen når den er på ferdig. Her trenger jeg gode forslag. Må man ha en frekvensomformer eller går det an å regulere hastigheten ved hjelp av en dimmer eller potmeter?

Skal du styre hastigheten til pumpen er det ihvertfall enklest å bruke en DC motor, da kan du lage en enkel krets med en transistor( har hatt suksess med MOSFET) hvor du styrer denne med arduinoen(PWM). Men spørsmålet er om det virkelig er nødvendig men noe annet enn av/på funksjon for denne? skal du bruke AC motor kan jeg ikke hjelpe deg, men vet at det blir mer komplisert med hastighetsjustering. Jeg ville gått for av/på med en DC pumpe hvis det er resirkulering du skal bruke det til. Bruk også en MOSFET til dette evt. rele :ilike:
 
Lunde skrev:
Goran skrev:
Så langt har jeg laget delen som gjør om pt-100 motstanden til 0-5V slik at jeg kan koble føleren til Arduino inngangen.

Det er interessant, hvordan har du bygget den kretsen? Har du fått laget PCB?

Jeg lagde den etter denne oppskriften. Gjorde litt endringer da jeg skal kun koble til 1 pt-100. komponentene var enkelt å få tak i på ebay.
http://openenergymonitor.org/emon/node/75

Nei, dessverre ikke PCB, men det hadde vært kult. Vet du hvor vi kan bestille det? Jeg har brukt breadboard.
 
Riiser skrev:
Goran skrev:
Jeg har også begynt å lage styring til pumpen og varmen med Arduino. Så langt har jeg laget delen som gjør om pt-100 motstanden til 0-5V slik at jeg kan koble føleren til Arduino inngangen.

Jeg ønsker også å kunne styre pumpehastigheten, både som den er nå og gjennom arduino styringen når den er på ferdig. Her trenger jeg gode forslag. Må man ha en frekvensomformer eller går det an å regulere hastigheten ved hjelp av en dimmer eller potmeter?

Skal du styre hastigheten til pumpen er det ihvertfall enklest å bruke en DC motor, da kan du lage en enkel krets med en transistor( har hatt suksess med MOSFET) hvor du styrer denne med arduinoen(PWM). Men spørsmålet er om det virkelig er nødvendig men noe annet enn av/på funksjon for denne? skal du bruke AC motor kan jeg ikke hjelpe deg, men vet at det blir mer komplisert med hastighetsjustering. Jeg ville gått for av/på med en DC pumpe hvis det er resirkulering du skal bruke det til. Bruk også en MOSFET til dette evt. rele :ilike:

Pumpehastighet regulering er ikke nødvendig men hadde vært en fin funksjon hvis det er enkelt å lage. Det er en DC AC pumpe jeg har.
 
er forsåvidt det samme du må gjøre skal du styre den fra en mikrokontroller. Du styrer hastigheten ved å pulse motoren (PWM)
Se eksempel under, eller bare søk litt rundt, er et lass med eksempler for dette ;)

dc_control.png
 
Goran skrev:
Riiser skrev:
Goran skrev:
Jeg har også begynt å lage styring til pumpen og varmen med Arduino. Så langt har jeg laget delen som gjør om pt-100 motstanden til 0-5V slik at jeg kan koble føleren til Arduino inngangen.

Jeg ønsker også å kunne styre pumpehastigheten, både som den er nå og gjennom arduino styringen når den er på ferdig. Her trenger jeg gode forslag. Må man ha en frekvensomformer eller går det an å regulere hastigheten ved hjelp av en dimmer eller potmeter?

Skal du styre hastigheten til pumpen er det ihvertfall enklest å bruke en DC motor, da kan du lage en enkel krets med en transistor( har hatt suksess med MOSFET) hvor du styrer denne med arduinoen(PWM). Men spørsmålet er om det virkelig er nødvendig men noe annet enn av/på funksjon for denne? skal du bruke AC motor kan jeg ikke hjelpe deg, men vet at det blir mer komplisert med hastighetsjustering. Jeg ville gått for av/på med en DC pumpe hvis det er resirkulering du skal bruke det til. Bruk også en MOSFET til dette evt. rele :ilike:

Pumpehastighet regulering er ikke nødvendig men hadde vært en fin funksjon hvis det er enkelt å lage. Det er en DC pumpe jeg har.
Rettelse: Det er en 230V AC motor som brukes.
 
Tilbake
Topp