Rask spørsmål om pH

Har akkurat begynt med å måle i mesk.

Rasket med meg et sånt billig pocket-meter fra Kina inntil jeg får noe ordentlig.

Uansett. Ifølge EZ water så tilsatte jeg 10ml lactol, 6g cacl og 3g mgso4 i 30L meskevann /10kg malt. Syntes det var litt mye som skulle til for å treffe 5.2 men måtte teste. Vørteren smaker litt surt..

Så. Hvordan skal jeg nå 5.2 uten at vørteren smaker surt?

Og. Det Kina ph-meteret, med ATC..Når jeg kjøler ned prøven til 25C så viser det 5.6. Stapper jeg meteret rett i varm vørter viser det 5.2.. Noe jeg ikke har skjønt her eller er noe helt ute?
 
Lav pH betyr at en løsning er sur.
Så dersom du akkurat har begynt å justere pH når du mesker, og du tidligere kanskje har mesket på "for høy" pH, vil sannsynligvis mesken smake surere enn du er vant med.

pH synker med høyere temperatur i en ellers uendret løsning (Google gir deg bakgrunnsinfo).
Hvilken funksjon ATC skal ha da, er jeg usikker på :) Har ikke tenkt på det.
Enzymene skal jo jobbe i varm vørter, ikke i den nedkjølte vørteren. Så det er vel pH i varm vørter som er interessant å måle. EDIT: Dette er feil. pH skal måles i vørter på 25C.

Dette kan jeg egentlig ikke så veldig mye om, lenge siden jeg hadde kjemi på videregående.

EDIT: markert feilaktig uttalelse.
 
Sist redigert:
Lav pH betyr at en løsning er sur.
Så dersom du akkurat har begynt å justere pH når du mesker, og du tidligere kanskje har mesket på "for høy" pH, vil sannsynligvis mesken smake surere enn du er vant med.

pH synker med høyere temperatur i en ellers uendret løsning (Google gir deg bakgrunnsinfo).
Hvilken funksjon ATC skal ha da, er jeg usikker på :) Har ikke tenkt på det.
Enzymene skal jo jobbe i varm vørter, ikke i den nedkjølte vørteren. Så det er vel pH i varm vørter som er interessant å måle.

Dette kan jeg egentlig ikke så veldig mye om, lenge siden jeg hadde kjemi på videregående.

Har justert før men da bare ihht gahrs tall, uten å måle. Dette er første gang med lactol. Men pH er vel de fleste enige i at skal måles ved romtemperatur. Saken er at jeg kjente smaken av melkesyre, fikk jeg for meg, evt litt iblandet kloriden.
 
Her er en likt til en side som virker troverdig, som har en oversikt over hvordan pH endres i rent vann ettersom temperaturen endres.
http://chem.libretexts.org/Core/Phy...Temperature_Dependent_of_the_pH_of_pure_Water

Vi har lært at rent vann har pH på 7. Ifølge linken over har vann pH på 7 ved 25C.
25C er vel da referansetemperaturen (heter det det?) for oppgitt pH for en løsning.

Men når vi mesker vil jeg tro at det er pH på den aktuelle temperaturen som er interessant.
Igjen komme spørmålet om hva pH-meter med ATC fører til i disse målingene...
EDIT: Dette er feil. pH skal måles i vørter på 25C. Eventuelt i varm vørter med et pH-meter som tar hensyn til temperaturen (ATC)


EDIT: markert feilaktig uttalelse.
 
Sist redigert:
Har justert før men da bare ihht gahrs tall, uten å måle. Dette er første gang med lactol. Men pH er vel de fleste enige i at skal måles ved romtemperatur. Saken er at jeg kjente smaken av melkesyre, fikk jeg for meg, evt litt iblandet kloriden.
Det kan godt være at å senke pH med lactol gir en annen smak enn å senke pH med andre midler. Jeg vet ærlig talt ikke.
 
Det er pH i romtemperatur som er referansetemperatuten min da det bl.a skal.måles på den tempen i EZ Water.
 
Umiddelbart høres 10ml melkesyre på 30l vann mye ut for meg. Hva slags malt snakker vi om?

Referanseverdiene for pH er oppgitt i romtemperatur:

Brewkaiser skrev:
But none of this matters since by convention pH values in brewing are reported as the pH of a room temperature sample. This arises from the laboratory practice of cooling pH samples before pH is tested. While pH meters can correct for temperature and their probes may be able to withstand higher sample temperatures, testing only cooled sample extends the life of the probe. This common practice also means that reported pH optima and pH ranges are for room temperature samples even though the actual reaction happens at higher temperatures.

http://braukaiser.com/blog/blog/2011/03/02/about-ph-targets-and-temperature/
 
Det er pH i romtemperatur som er referansetemperatuten min da det bl.a skal.måles på den tempen i EZ Water.
Referanseverdiene for pH er oppgitt i romtemperatur:


Da tar jeg feil.
pH verdiene vi jobber mot, gjelder pH målt på 25C.

Da må man enten kjøle ned til 25C før man måler, eller ha et pH-meter med ATC funksjonalitet som klarer å justere med hensyn til temperatur ulik 25C.
Jeg må teste neste gang jeg brygger om jeg får samme pH på varm og nedkjølt vørter (altså om ATC funksjonaliteten på mitt pH-meter fungerer).
 
@Miguel Har du testa kina-meteret ditt på noe med kjent pH? Hva får du feks på vannet i springen?

Prøvde med Buffer 4, og kalibrerte det etter det... Men ble feil når jeg målte i buffer 6.86 igjen, som forventet. Men, målte akkurat springvannet @25C og da viste den 7.8. Vannverket oppgir ph til 7.8, så litt flaks der. Men hvorfor vørteren viste 5.6 aner jeg ikke i det hele tatt.

Og ja, syntes også 10ml på 30L vann virket ganske mye, men kjørte på, men det smakte jo deretter. Det var 90% Pale og 10% Crystal 150 EBC. Så hvordan får jeg ned pH'en med slik maltbase uten at det smaker melkesyre? Det var vel å merke vørteren som smakte slik, men har aldri smakt en vørter med slik smak tidligere og ølene har blitt helt fine.
 
Og, kan noen bekrefte/avkrefte at alkalitet 0,680mmol/l = 17,8 som CaCO3?

Nå er jeg ute og sykler, tror jeg har brukt feil verdier.

Har fra en annen tråd på forumet kommet frem til at 0,680mmol/l bør bli 41,48 ppm HCO3.
 
Sist redigert:
Da brukte jeg 17.8 som CaCO3. Fant ut at jeg mest sannsynlig har brukt en kalkulator feil.

Dvs at alkaliteten nå er høyere på papiret enn tidligere. Så da trengs det mer krutt for å senke pH.

Prøver meg på en 5kg mesk / 23.5L nå med 4g cacl, 3g mgso4 og 4ml melkesyre. Skal i følge papiret gi 5.36. Så får vi se hvordan det smaker.

Har forøvrig aldri brukt mgso4 før, det merker jeg man bør være forsiktig med for hvis man putter det i munnen smaker det ikke krem akkurat, smaker lite forsåvidt, men lite godt.
 
Har forøvrig aldri brukt mgso4 før, det merker jeg man bør være forsiktig med for hvis man putter det i munnen smaker det ikke krem akkurat, smaker lite forsåvidt, men lite godt.

På min pakke mgso4 står det at den skal tilsettes etter kok, står det på din også? Ikke meningen å kuppe tråd eller spre usikkerheter. Jeg hev det oppi før kok etter iherdig googling rundt temaet, jeg fant ingen som hevdet at det ikke kunne kokes.
 
På min pakke mgso4 står det at den skal tilsettes etter kok, står det på din også? Ikke meningen å kuppe tråd eller spre usikkerheter. Jeg hev det oppi før kok etter iherdig googling rundt temaet, jeg fant ingen som hevdet at det ikke kunne kokes.

Ja. Samme her. La merke til det i sta. Hva som er greia aner jeg ikke. Har hatt det oppi mesk to ganger nå. Man må jo ha magnesium i mesken og antar jeg, eller er det kanskje for gjæren bare. Må finne ut.

Edit. Det står jo etter at vannet har kokt, ikke vørteren.
 
Måler 5.5 på en avkjølt prøve igjen. Target ihht EZ Water var 5.35. Ph-meteret må være helt ute. Nekter å tro at pH en er så høy.
 
Sist redigert:
De gangene jeg har justert, har jeg vært overrasket over hvor lite melkesyre jeg måtte tilsette. Har da brukt Gahr sin tabell som utgangspunkt. Snakker 0.5 ml. Men jeg har selvsagt et annet bryggevann enn deg. På lyse øl har jeg dog tilsatt 2-3% aciduated malt. Har da truffet spot on på 5.2x.
 
Synes det virker som at jeg må bruke en del ihht EZ Water. Men det er jo veldig mange som bruker det så antar at det ikke er noe spes galt med det arket. Men lurer fortsatt på hvordan få ned pH uten å måtte bruke masse greier i lyse øl.
 
Er det ikke bare å tilsette litt etter litt melkesyre i mesk, til du når ønsket ph da? Hvis du kan stole på ph meteret ditt, er det vel bare å justere til du når 5.2.
 
Er det ikke bare å tilsette litt etter litt melkesyre i mesk, til du når ønsket ph da? Hvis du kan stole på ph meteret ditt, er det vel bare å justere til du når 5.2.

Joda. Forsåvidt. Stoler ikke på den kinadritten forøvrig. Må bare finne noe som er stort og lite nok som gjør at jeg kan trekke ut passe sample og går raskt å kjøle ned.
 
Tilbake
Topp