Rask spørsmål om pH

Jeg byttet ganske nylig fra ez til brun water. Det er hakket mer avansert, men synes jeg treffer bedre på beregnet PH.

Ellers er det verdt å nevne at PH ved romtemperatur og mesketemperatur vil være forskjellig. Dersom du har et PH-meter uten ATC kan du kun måle ved romtemperatur. Et PH-meter med ATC vil måle riktig PH ved begge temperaturer, men du får ulike verdier, nettopp fordi PH endrer seg med temperaturen. Typisk ligger PH i mesken ca 0,25-0,3 lavere ved mesketemperatur enn ved romtemperatur. Dermed vil det vanlige intervallet for PH i mesken (5,2-5,6) være 4,9-5,3 hvis det måles ved mesketemperatur.

Jeg mener jeg får konsistente verdier med ph-meteret mitt, som er et Hanna Hi 98128.
Det kan være greit å ha ph-strips for en ekstra sjekk. De gir deg i alle fall beskjed hvis ph-meteret er helt på jordet.

Jeg må herje ganske mye for å få senket ph'en nok når jeg brygger lyst øl. Og laktol'en blir fort merkbar. Forsforsyre er mye bedre. Petit har.

Jeg mener jeg får konsistente verdier med ph-meteret mitt, som er et Hanna Hi 98128.
Det kan være greit å ha ph-strips for en ekstra sjekk. De gir deg i alle fall beskjed hvis ph-meteret er helt på jordet.

Jeg må herje ganske mye for å få senket ph'en nok når jeg brygger lyst øl. Og laktol'en blir fort merkbar. Forsforsyre er mye bedre. Petit har.

Hmm. Så fosforsyre er the shit? Mindre smak? hvor "effektiv" er den ifht melkesyre?

Omtrent samme, vil jeg si. Lurt å blande den ut for å ha litt bedre kontroll. Har ikke merket noe smak av den - men har du for mye, så blir det jo syrlig til slutt.

Utmerket mot rust, også:).

Jeg fatter ikke hvorfor ikke Bryggselv og Bryggeland og andre kan ha dette produktet. Laktol er ikke egnet hvis du trenger mer enn litt, etter min mening - setter altfor fort smak.

Omtrent samme, vil jeg si. Lurt å blande den ut for å ha litt bedre kontroll. Har ikke merket noe smak av den - men har du for mye, så blir det jo syrlig til slutt.

Utmerket mot rust, også:).

Jeg fatter ikke hvorfor ikke Bryggselv og Bryggeland og andre kan ha dette produktet. Laktol er ikke egnet hvis du trenger mer enn litt, etter min mening - setter altfor fort smak.

Joda. Syrlig er jo greit. Men melkesyren klarte jeg å smake i vørteren. Da brukte jeg jo 10ml på 30L vann, I tillegg til kalsium.

Joda. Syrlig er jo greit. Men melkesyren klarte jeg å smake i vørteren. Da brukte jeg jo 10ml på 30L vann, I tillegg til kalsium.

Du ville ikke fått det problemet med fosforsyre, det tar jeg sjansen på å si. Jeg bruker gjerne tilsvarende mengder - eller mer.

Amerikanske hjemmebryggere bruker tilsynelatende bare forsforsyre. Det gjør Gordon Strong, også:).

Når jeg har brygget pils med kun pilsmalt har jeg måttet tilsette 2-3 ml melkesyre (80%) for å få rett pH. Synes óg 10ml høres mye ut. Har for så vidt også den "kinadritten", stoler ikke på den for å si det sånn... har ikke brukt den noe særlig...

Jeg har muligens gjort noe feil et sted uten at jeg vet hvor det skal være. Når jeg tester Bru'N Water så slipper jeg unna med 6,7ml melkesyre, og kun det.

Bruke starsan da? :)

Starsan inneholder et såpestoff, også. Jeg har tenkt tanken, og vært fristet, men aldri prøvd. Kanskje du får sabla fint skum på ølet hvis du prøver:p?

Starsan har en versjon uten såpestoffet, men det er heller ikke ren forsforsyre, så heller ikke det har jeg tatt sjansen på. Og jeg fikk jo tak i fosforsyre hos Petit.

Mine gjærceller dør i starsan. Det er jo snakk om små mengder her. Om dette vil påvirke ølet vet jeg ikke. Her er målingene mine

Edit: jeg gjorde tellingen etter diskusjoner om at Star-San bare er fosforsyre. Virker som gjødsel for gjærceller og slike ting. Fosforsyra er for å senke pH og aktive stoffet er "Dodecylbenzenesulfonic acid"

https://daastoel.wordpress.com/star-san-og-gjaer/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Men okei. Dere som har brukt kina-pocket-pH-metere. Hvor gode er de? Det var det jeg brukte og fikk det ikke til å stemme. I mash temp var det spot on men det er jo 0.3 off ifht romtemp som man egentlig skal måle i. Det nettopp kalibrert opp mot ph 4.00 i batterivann.

Mitt måler konstant 0,2 -0,3 for lavt i forhold til hva ez regner ut.
Altså motsatt av ditt som måler for høyt.

Så jeg har vel en mistanke om at disse målerne ikke er til å stole på.

Mitt måler konstant 0,2 -0,3 for lavt i forhold til hva ez regner ut.
Altså motsatt av ditt som måler for høyt.

Så jeg har vel en mistanke om at disse målerne ikke er til å stole på.

Vet om en fyr som lager mye hest-og-kjerre-øl. Han har en skog av slike og sier de er helt greie. Men han bruker en annen kalibreringsbuffer.

Tilbake
Topp