Råvarer til forenkla, men "ekte" norsk gårdsøl?

Jeg har lyst å lage noe tilnærma norsk gårdsøl hjemme på komfyren med stålkjele. Prosessen har jeg tålelig klart for meg, men jeg trenger litt hjelp til å finne de rette råvarene. Å lage einelåg er rett fram nok, men jeg trenger hjelp til å bestemme og finne både kveik og malt.

Dette er et litt fjollete spørsmål, fordi både einelåg, kveik og røyka malt er ukjent farvann og jeg har ikke smakt noe annet enn den belgiske varianten. Allikevel vil jeg prøve. Jeg vil ha hjelp til å finne kveik som ikke er altfor spesiell, og røyka malt av rette typen - hva det nå enn er. Planen er å begynne med vanlig malt, pilsner eller ale, og så blande inn og gradvis øke andelen av røyka malt til jeg finner en balanse som jeg liker.

Så hva trenger jeg og hvor får jeg tak i det...?

I Stjørdal finner du skikkelig gårdsmalt. Søk på forumet så finner du noe. Såinnhus er et tips til søkeord.
Kveik vet jeg minimalt om, men det ruller en kveiktråd på forumet.

Jeg har benyttet selvdyrket malt i øl. Malten var ikke tørket slik at den hadde røyksmak, men i ett øl så røkte jeg malten selv. Ikke tradisjonelt, men det ble en god røkstout.

Søkefunksjonen var nede i går. Håper på å finne flere svar i dag :)

Men jeg tror det vanskeligste er å bestemme seg for hvilken kveik jeg vil prøve. Jeg kan gå for det første som ramler meg i hende, jeg kan gå for den som har nærmest geografisk tilhørighet, eller jeg kan prøve å finne fram til den som jeg har mest tro på at jeg kommer til å like.

Tross alt er dette noe jeg gjerne vil holde liv i og omså sende videre til andre. Skal man investere tid i det så er det fint å vite litt om det på forhånd.

Sist redigert:
Jeg laget øl med kveik med einerlåg, LME, en håndfull humle og Horningsdalskveik. Gjæret i 10-liters spann på varmekablene på badet. Det ble et veldig godt øl. Ferdig etter omtrent 24 timer.

Instant øl. Perfekt å brygge på hyttetur for å drikke der og da.

Tilbake
Topp