Refractometer vs Hydrometer

TBK

 
Heisan

Jeg har 2stk Refractometere, og 2st hydrometere.
Med Refractometer så måler jeg FG til 1.020 mens med hydrometer måler jeg 1.010. Når jeg måler OG viser de det samme. Dette syntes jeg er merkelig. Alle måle apparater er kjøpt hos Vestbrygg i Bergen. Så er i villrede på hva som er riktig. Er det noen andre som har samme problem? Merkelige greier. Så jeg vet jo aldri om prosenten er det ene eller det andre. Og jeg kjøpte et nytt refractometer pga av dette, men viser det samme som det gamle. Lurer på om jeg skal spare en skvett med FG neste gang for å ta med til Vestbrygg å få de til å måle dette. Og ja jeg har 20grader når jeg måler med hydrometerene.

tips ideer?
 
Når du måler FG med refraktometeret må du korrigere for alkoholinnholdet. Det finnes vel tabeller/kalkulatorer for det formålet?

Jeg har et refraktometer. Det har liggi i en skuff i 5 år. Hydrometeret kan du stole på, enkelt og greit, så lenge du veit at det er kalibrert riktig. Det fant jeg ut at jeg ikke alltid kunne med refraktometeret.
 
Ja har alltid stolt på hydrometeret, men er så enklere med hydrometer. Men viste ikke at jeg måtte korrigere for alkoholinnholdet på refraktometeret, få sjekke det ut litt. Takker for tips på det.
 
Jeg har litt vondt for å se at du sparer noe særlig tid og anstrengelse med refraktometeret - om ikke annet så fordi det er veldig lite arbeid med å fylle en prøve i et sylinderglass og slippe hydrometeret oppi:). Og når du skal teste underveis i gjæringa, må du jo uansett tappe fra krana om du skal unngå å slippe til luft i gjæringskaret, og det eneste som er litt styr, er å desinfisere krana etter tappinga. Og det blir det samme styret med refraktometeret som med hydrometer.
 
Nei med FG måling blir det samme "styret" Men ved og måling underveis som ved rett før koking og underveis for å ha kontroll er det mye enklere med refraktometeret. Men det vil jo egentlig si at jeg kan fortsette med det, og heller bruke hydrometer ved Fg måling. Tapper alltid fra kranen under gjæring. De 2 siste bryggene har jeg brukt Amigase for å få Lav karbo øl. Og når jeg da måler 1.015 på refraktometeret og 1.000 på hydrometeret så blir alkohol forskjellen ganske stor. Og ikke minst at jeg var redd for at jeg brukte for lite gjær. Kjører alltid gjærstarter og har hatt god kontroll på gjærcellene, så syntes bare det var så rart at jeg liksom ikke kom under 1.010.
 
Nei med FG måling blir det samme "styret" Men ved og måling underveis som ved rett før koking og underveis for å ha kontroll er det mye enklere med refraktometeret. Men det vil jo egentlig si at jeg kan fortsette med det, og heller bruke hydrometer ved Fg måling. Tapper alltid fra kranen under gjæring. De 2 siste bryggene har jeg brukt Amigase for å få Lav karbo øl. Og når jeg da måler 1.015 på refraktometeret og 1.000 på hydrometeret så blir alkohol forskjellen ganske stor. Og ikke minst at jeg var redd for at jeg brukte for lite gjær. Kjører alltid gjærstarter og har hatt god kontroll på gjærcellene, så syntes bare det var så rart at jeg liksom ikke kom under 1.010.
Hva er OG/Brix ved start gjæring, og hvor mange Brix får du ved slutt?
Min erfaring er at refraktometer fungerer helt fint når du gjør omregning.
Jeg brukte begge samtidig i flere år, og fikk samsvarende verdier.
Bruker derfor bare refraktometer i dag, etter at siste hydrometer knuste under uheldige omstendigheter :)
 
På brygget jeg satt i dag hadde jeg OG på 1.036 så om det gjærer ned til 1.000 (Med Amigase)så skal det bli 4,6 prosent. Har ikke fått googlet dette med omregning enda, var ikke klar over at det måtte gjøres. o_O
 
Tilbake
Topp