Refractool?

Har denne app'n på IPhone. Men den stemmer ikke med regnestykket OG - FG / 7,62.........Noen som har kjennskap til, eller bruker denne app'n?

Det regnestykket stemmer uansett ikke, det er bare en beregning... Det er mange konstanter i bruk ved alkoholberegning, men ingen gir konsekvent rett svar. Jeg bruker 7,5 for enkelhets skyld.

Gahr skrev:
Det regnestykket stemmer uansett ikke, det er bare en beregning... Det er mange konstanter i bruk ved alkoholberegning, men ingen gir konsekvent rett svar. Jeg bruker 7,5 for enkelhets skyld.

Stemmer, det er bare en beregning. Men spriket fra Refractool og formelen på f.eks: OG 1053 FG 1012, var så stort....mener at refractool endte opp på 8,3% mens formelen endte opp på 5,4%........
Kan det virkelig sprike SÅ mye? :attevar:

Mattias S skrev:
Gahr skrev:

Stemmer, det er bare en beregning. Men spriket fra Refractool og formelen på f.eks: OG 1053 FG 1012, var så stort....mener at refractool endte opp på 8,3% mens formelen endte opp på 5,4%........

Husk at Refractool er beregnet for bruk av refraktometer, som bruker brix.

Viss du vil bruke den på ren OG SG utregning må du se på Adjusted SG, og ikke Current SG.

HansKr

Mattias S skrev:
Gahr skrev:

Ah, jeg forstår! Du bruker det nok feil, er jeg redd. Trykker du "After yeast" i appen er det meningen du skal legge inn OG og den refraktometer-målte[/] FG-en. Denne vil være høyere enn faktisk FG. Hvis faktisk FG i ditt tilfelle er 1012, må du stille på slideren i appen til du får at adjusted[/] FG er 1012. Gjør du det, får du en alkoholprosent på ca. 5,4. Se bildet:

eqarezuv.jpg

Tilbake
Topp