Julequad 2020 - nybegynnerspørsmål

julequad.PNG

God dag folkens!

Har et lite spørsmål til denne oppskriften. Er i gang med mesk nå, så håper på snarlig svar! :)

Når skal muscovadosukkeret tilsettes? Jeg hadde i candysirup/sukker i en stout tidligere (der var det siste del av koketid). Er det samme her? Ble litt forvirret da det står sammen med bitterhetshumblen som er tidlig i prosessen. Eller spiller det liten rolle?

Takk for svar! Og god helg/ferie!

Dere har sikkert kjennskap til disse oppskriftene, men for evt. interesserte så fant jeg dem her:
 
Koker det lenger kan det gi en viss grad av karamellisering. Usikker på om det er ønskelig i en quad.

Jeg hadde tilsatt siste 15 minutter. Eller etter primær gjæring er.over.
 
Jeg hadde tilsatt fra start. Fordi det er enklere og du er sikker på at det blir oppløst og ikke svir deg i bånn
 
Du kan overveie å vente med sukkeret til etter at hovedgjæringa har passert toppen. Du får en mindre hissig gjæringsprosess, og med det mindre risiko for fusel og usmaker, og du stresser gjæren mindre. En OG på 1.090 er ikke noe gunstig miljø for gjæren.
 
Du kan overveie å vente med sukkeret til etter at hovedgjæringa har passert toppen. Du får en mindre hissig gjæringsprosess, og med det mindre risiko for fusel og usmaker, og du stresser gjæren mindre. En OG på 1.090 er ikke noe gunstig miljø for gjæren.
Jeg tilsetter sukker/sirup/honning når stormgjæringen er på hell, etter råd fra Gahr her på forumet her (finner dog ikke innlegget i farta). Argumentasjonen er som @Finn Berger sier, gjæren begynner jobben sin med lavere OG og med mindre du vil ha fenoler og stresset gjær, så er lavere OG et gode.
 
Det var bra støtte:)!
Den mest solide som er å oppdrive på forumet. Ikke vanskelig å finne god info fra Gahr. Har en Double IPA til gjæring selv. Avventer å tilsett sukker. Litt fordi jeg sliter med høy utgjæring, og dersom jeg tilsetter sukker senere vet jeg hvor langt ned denne gjærer. Samt at dersom jeg tilsetter litt sukker med tørrhumle reduseres sjansen for oksidasjon
 
Tilbake
Topp