Hjemmebryggeroppskrifter fra Nøgne Ø

@Kjempetorsken Helt fantastisk at dere deler oppskriftene deres! Setter STOR pris på det. Oppdager stadig nye og eldre spennende brygg fra Nøgne. Ønsker gjerne å prøve meg på disse:
- Roaring forties
- Sovereign of the Seas

Hvis det er mulig å få oppskrift her? :D
Sovereign of the Seas
Bourbon Barleywine
36°P, 50 IBU, 17%alk/vol.
Ebc: 80

Oppskrift (5.000 L):
70 % Maris Otter
10% Crystal
10% wheat
4% Biscuit
4% Special B
2% Pale Chocolate
2x 1250 kg
65 *C i 70 min, 78*C utmesk
Kokes I 60 min. Aurora til 50 IBU
100 g/hl E.K.G 5 min.
200 g/hl E.K.G WP
Brygges så sterk som mulig (23-24*P? Demerarasukker til 28*P)
Wlp007 ved 20*C

Quadrupel
(tilnærmet samme oppskrift på Roaring Forties, Furious Fifties, Shrieking Sixties, Flotsam, Jetsam, Moonraker og Skyscraper).
28-32°P, 30 IBU, 12-14 %alk

Oppskrift:
70% Pilsnermalt
13% melano80
15% Special B
2% Roast wheat
63*C 60 min, ingen utmesk
Sil av til ca 22*P/OG 1.088
Kokes i 60 min.
Demerarasukker til 26*P/OG 1.104
Aurora til 30 IBU (35% utilisation)
2 g/l East Kent Golding 5 min
2 g/l Styrian Golding 5 min
2 g/l Saaz Whirlpool
Gjær: Wlp400 ved 25*C
Sukker til gjærkar: mate ølet med ca 2*P sukker ca hver andre dag når stormgjæringa er over.
Fortsett å mate til gjæren ikke vil mer. Pass på at det gjærer ut mellom sukkertilsetningene slik at ikke ølet bare blir søtere. Smak frem til ønsket restsødme. Våre fatlagrede Quadrupler ligger gjerne på FG 1.012 -1.020.

Demerarasukker: 10 gr pr liter = ca 1*Plato
 
Neida, ingen hemmeligheter her. Maris Otter crystal malt fra Thomas Fawcett i England.

Maltsammensetningen i Nøgne Ø Porter:
77% Maris Otter Pale malt
8% Maris Otter Crystal malt
6% Munich malt
4% Chocolate malt
3% Black malt
2% Pale chocolate malt
Maris Otter Crystal malt har jeg aldri hørt om, hvilken ebc er det på den?
 
Maris Otter Crystal malt har jeg aldri hørt om, hvilken ebc er det på den?
Regner med at det er denne. At den er lagd av MO kan vel hende, men finner ikke spesifikt at det står akkurat byggsorten på Crystal.


Ale Malts are largely made from the iconic barley varieties, Maris Otter and Golden Promise though not exclusively. Proven winter varieties such as Halcyon and Pearl are still available and the current main spring variety is Laureate.
 
Neida, ingen hemmeligheter her. Maris Otter crystal malt fra Thomas Fawcett i England.

Maltsammensetningen i Nøgne Ø Porter:
77% Maris Otter Pale malt
8% Maris Otter Crystal malt
6% Munich malt
4% Chocolate malt
3% Black malt
2% Pale chocolate malt
Sorry, men dette hjelper lite. Hvilket av TF's krystallmalt er det dere bruker?

(Dette blir på samme måten som når ei oppskrift oppgir "munich". Det er rimelig stor forskjell på lyst og mørkt münchnermalt.)
 
Sorry, men dette hjelper lite. Hvilket av TF's krystallmalt er det dere bruker?

(Dette blir på samme måten som når ei oppskrift oppgir "munich". Det er rimelig stor forskjell på lyst og mørkt münchnermalt.)
Jeg hadde lett brygga denne oppskrifta med maltet jeg linka. Kan umulig bli så stor forskjell vel. Tas jo det man har i mange tilfeller når man brygger, og ja merker kanskje litt forskjell, men om det er Weyermann, Simpson eller Crisp, klarer liksom ikke helt å plukke fram at jeg savner den og den malten siden ølet likevel danner et smaksbilde som blir lett å like.
 
Jeg hadde lett brygga denne oppskrifta med maltet jeg linka. Kan umulig bli så stor forskjell vel. Tas jo det man har i mange tilfeller når man brygger, og ja merker kanskje litt forskjell, men om det er Weyermann, Simpson eller Crisp, klarer liksom ikke helt å plukke fram at jeg savner den og den malten siden ølet likevel danner et smaksbilde som blir lett å like.
Helt enig, her er jeg 99,9% sikker på det er snakk om klassisk crystal 120-150 EBC som jeg lenket til over.

 
Jeg hadde lett brygga denne oppskrifta med maltet jeg linka. Kan umulig bli så stor forskjell vel. Tas jo det man har i mange tilfeller når man brygger, og ja merker kanskje litt forskjell, men om det er Weyermann, Simpson eller Crisp, klarer liksom ikke helt å plukke fram at jeg savner den og den malten siden ølet likevel danner et smaksbilde som blir lett å like.
Trur du misforsto meg. Når det bare står "Crystal malt" i ei oppskrift, kan det i prinsippet være hva som helst mellom 25 og 400 EBC. Så er det, om du har en del erfaring, kanskje noen ganger ikke så vanskelig å ane sånn omtrent hvor det må ligge, men jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke like gjerne kan oppgi hvilken farge det er snakk om. Det er ikke alle som har så mye erfaring, og det er ikke alltid at det er så åpenbart hva det er snakk om. Og farge er viktig; det kan være ganske store smaksforskjeller mellom malt som ikke ligger veldig langt fra hverandre i farge.

Hvor viktig det er å få med malteriet, også, kan diskuteres. Jeg er ikke opphengt i det, og jeg aner ikke i hvilken grad jeg ville være i stand til å kjenne forskjell på malt med samme farge fra ulike malterier. Antakelig ville jeg ikke merke noe - men jeg skal ikke si at det ikke ville kunne være viktig for mer drevne smakere enn meg.

Helt enig, her er jeg 99,9% sikker på det er snakk om klassisk crystal 120-150 EBC som jeg lenket til over.

- sannsynligvis har du rett i det, men alle har ikke ditt grunnlag for å gjøre den vurderinga. Og helt sikker kan du vel ikke være;)?

- sannsynligvis har du rett
 
Sist redigert:
Jeg tror dette https://brewshop.no/produkt/ravarer/malt/spesialmalt/crystal-malt-1-kg-castle-malting er Crystal II
Bryggselv hadde TF Crystal 120 før
Savnet den
I så fall burde kanskje Brewshop merke maltet med at det er Crystal malt II sånn at de som vil ha den lysere varianten ikke kjøper feil. I en stout spiller det neppe den helt store rollen, men i en Bitter kan det fort gjøre en forskjell.
Kanskje denne erstatter Crystal malt I da, hvis man er ute etter den.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp