refraktometer ?

Bladde gjennom biltemakatalogen "vår og sommer 2010" og på side 80 er det en optisk glykol og væskemåler til 369kr. Denne ligner forbausende mye på refraktometeret jeg har brukt tidligere.. Noen som vet om denne kan brukes til ølbrygging også ? -den er stillbar, men muligens på en annen skala ?

-Fant en link til produktet på biltemas netthandel:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Optisk-glykol--og-vaskemaler/
 
Bjarte H skrev:
Gunnar J skrev:

Kjøpte nettopp dette. Helt strålende service, rask levering (fra HongKong å være), og apparatet funker som det skal. Tommel opp!

Jeg kjøpte det også.. og har allerede mottatt det (faktisk nesten raskere postgang fra hong kong enn fra enkelte deler av Norge...)
uansett:
Var på ølbryggerkurs en tid tilbake, og der brygget vi  ca 300 ltr brown ale. Jeg skrev ned en OG på 1062. Nå har jeg hatt min del stående på dunk i nesten 2 uker og målte idag 1024, noe jeg synes var litt høyt?... men det som jeg lurer litt på er hvorfor refraktometeret mitt viser 10% ? skal en ikke kunne gange med 4 for å få samme verdien som på økselvekt ?? -eller har jeg misforstått.. ? rent vann viser korrekt 0 på refraktometeret, så det skulle være riktig kalibrert. samma med økselvekta.
ølet ble idag fraktet 90 km på humpete veg, så det var ikke akkurat  klart, så mulig at dette har innvirkning ? -eller er det muligens alkoholen som spiller en rolle her ? regner med det er noen her som sitter med en forklaring / formel ?
 
Refraktometer egner seg i utgangspunktet ikke til å måle gjærende / ferdig gjæret øl. Dette er på grunn av at målingen av sukkerkonsentrasjonen blir forstyrret av alkoholinnholdet i ølet. Men, så har for eksempel Moorebeer, eller Beersmith, laget uttrykk som kalkulerer SG i vørter som gjærer/er ferdig gjæret, med brix og OG som input.

Det ligger et regneark på Morebeer sin hjemmeside som du kan bruke, og så er det en innebygget funksjon "Refactometer Tool" i venstremargen i Beersmith, hvis du bruker det.

Verdiene jeg regner ut for SG i Beersmith stemmer bra med FG avlest fra økslevekten her  :)
 
Bjarte H skrev:
Refraktometer egner seg i utgangspunktet ikke til å måle gjærende / ferdig gjæret øl. Dette er på grunn av at målingen av sukkerkonsentrasjonen blir forstyrret av alkoholinnholdet i ølet. Men, så har for eksempel Moorebeer, eller Beersmith, laget uttrykk som kalkulerer SG i vørter som gjærer/er ferdig gjæret, med brix og OG som input.

Det ligger et regneark på MoreBeer sin hjemmeside som du kan bruke, og så er det en innebygget funksjon "Refactometer Tool" i venstremargen i Beersmith, hvis du bruker det.

Verdiene jeg regner ut for SG i Beersmith stemmer bra med FG avlest fra økslevekten her  :)

fant ikke regnearket, men beersmith hadde løsningen ja :)
 
Tilbake
Topp