Reisebrev fra Italia – Dag 1

  • Trådstarter Per Øyvind Arnesen
  • Startdato
Status
Stengt for ytterligere svar.
P

Per Øyvind Arnesen

I sommer fikk Senior- og Mesterdommere fra Norbrygg muligheten til å melde sin interesse til å dømme i EM i hjemmebrygging som foregikk under ølfestivalen Eurhop i Roma. Fem dommere meldte sin interesse og utvelgelsen av hvem den heldige skulle bli avgjort ved siste siffer i dollarkursen 4. juli. Undertegnede hadde sifrene 3 og 8 og så godt som alle sifrene i kursen var 3 og 8. Det ble hintet om manipulasjon av dollarkursen, men jeg innrømmer intet…

The road to Rome

Jeg reiste ned på fredagen for å få med meg ølfestivalen Eurhop. SAS holdt det de lovte og etter et kjapt flybytte i København ankom jeg Fiumicino på tiden. Heia SAS! Det skulle gå nøyaktig 15 minutter før jeg ble forsøkt svindlet første gang med lovnad om ”low price for airport shuttle to your hotel my friend”. Desverre for Gino og Guiseppe, og de fire velfødde tyskerne som også hadde fått «et tilbud de ikke kunne si nei til», bet ikke denne Roggisen på. Det ble buss denne gangen og lite visste jeg hva jeg hadde vente…

Bussturen til hotellet ble en del lengre enn jeg hadde planlagt da jeg ble nektet å hente ut bagasjen min på Ostiense Station da jeg tydeligvis hadde lagt bagasjen min i feil bagasjeluke. Etter å ha kranglet høylytt utenfor bussen og hadde blitt møtt med ”Impossible” og ”not my problem” innså jeg hvor dette bar og ble med bussen videre inn til Roma sentrum – Termini Station. Omveien var ikke bare negativ da vi kjørte forbi Colusseum og kombinert trafikkork fikk jeg sett det jeg trengte.

Eurhop! Roma Beer Festival

Etter en (unødvendig) taxitur og innsjekk på hotellet bar det til ølfestivalen Eurhop. Arrangørene av EM (som ikke var fra Roma) valgte dette hotellet siden det er i gangavstand fra hotellet. Det var det også – om man liker å gå i veikanten av en motorvei (noe de fant ut på lørdagen). Nok en taxitur…

Eurhop ble avholdt i Salone delle Fontane. Nydelige lokaler – er det noe italienerne kan så er det byggverk. Eurhop hadde masse italienske bryggerier, mange fra Roma som regnes som craft beer hovedstaden i Italia. Utover dette var det også bryggerier fra USA, Tyskland, Belgia, Danmark, Sverige og Norge. I fjor var 7 Fjell Bryggeri på messa og i år var det norske alternativet Lervig.

Og hvem treffer jeg på Lervig-standen – Mike Murphy. Mike har en stor stjerne i det norske hjemmebrygger- og craftbryggermiljøet, men den blekner i forhold til rockestjernestatusen hans der nede. Flere av dere vet kanskje at Mike har en fortid som brygger i Roma. Han brygget IPA i Roma fem år før noen andre gjorde det og blir av mange italienere sett på som ”The Godfather of IPA” – mannen som startet den italienske craft beer-revolusjonen.

La oss bare si det slikt – det var en meget positiv og spesiell opplevelse å henge med ”The Godfather of IPA” på en craft beer festival i Roma.

Mye godt

Kvaliteten på bryggeriene var meget høy. Stone var der, Maui Brewing var der, Cantillion var der og Baladin var der – og selv om disse selvfølgelig imponerte var det noen andre bryggerier som gav undertegnede bakoversveis. De som kjenner meg vet at jeg liker humle og det visste tydeligvis Vento Forte fra Roma også . Det var Mike som anbefalte bryggeriet. I følge ham var det bryggeren der som tok over IPA-fakkelen når Mike forlot landet og han har virkelig lagt seg i selen.

Det første ølet jeg prøvde fra dem var ”Back from Cal” – en dobbel IPA. En lys maltbase drevet av mye Columbus og Mosaic. Et fantastisk øl tappet to dager i forveien. Smakte også deres Session IPA og IPA – også fantastiske øl! For å sitere (en misunnelig) Mike «f*2#k those guys»

Italienske Hammer, Doge og Extraomnes imponerte også stort. Førstnevnte hadde en fantastisk IPA med humle fra New-Zealand. Doge kunne skilte med øl i tysk stil. Jeg er ikke nødvendigvis en storfan av denne stilen men disse gutta hadde virkelig teken. Deres Märzen var fantastisk. Extraomnes på sin side hadde virkelig dreisen på belgiske øl. Det var kjekt å være på en ølfestival med skikkelig variasjon hvor ikke alt skal være barrel aged ditt og datt, imperial berlinerweisse og triple dry hopped fruit infused IPA. For all del – disse ølene var her de også, men sammen med mer tradisjonelle og balanserte øl. Noe for enhver smake med andre ord.

Bryggere holder sammen

Etter noen timer på messegulvet stilte jeg meg bak kranene til Levig og Kompaan. Alltid kjekt å hjelpe til da begge disse bryggeriene stilte med få folk på messa. Fra Lervig var det bare Mike. Interessen for Lervig var stor og flere kom tilbake både en og to ganger. Det var spesielt Passion Tang og Bourbon Aged Barley Wine de frammøtte hadde sansen for.

Etter en lang dag bar det så fort som mulig tilbake til hotellet da kranene stengte 02:00.

Kim Odland – Roma


The post Reisebrev fra Italia – Dag 1 appeared first on Norbrygg.

Fortsett å lese...
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp