Rengjøring av glasskolbe for gjærstarter

Hei.
Takker for svar jeg fikk på forrige tema.

Jeg har tidliger brukt plastkanne for å lage starter, og da har jeg brukt kokende vann for å rengjøre. Nå har jeg skaffet meg en glasskolbe og lurer på om jeg kan bruke klorin til rengjøring og i tilfelle hva er blandeforholdet.

Har en pakke Wyeast xl 125 ml gjær påstemplet sept 05  Pakken  har ligget i kjøleskap. Er det lurt å bruke denne eller er det bare å kaste å satse på ny gjær.

Asbjørn

Klorin er egentlig ikke noe godt vaskemiddel, men snarere et desifinseringsmiddel. Du burde kjøpe deg KrystallSoda som du kan vaske glasskolben med, da får man løsnet alle gamle rester på en bra måte.. KrystallSoda er enkelt og kjøpe i en vanlig dagligvare. Så kan man sterilisere enten med kokende vann eller klorin etter vask.

Bruker man pyrex- eller eldermeyerkolber kan disse koke rett på komfyren, og da blir de sterilsert når du lager starter.

Wyeast pakken kan godt virke, og du får se om den blåser seg opp. Gjør den det kan du godt bruke den videre i en starter for da er det liv i den. Husk å gi den noen dager ekstra siden den er så gammel, den trenger lenger tid i starterkulturen for å danne nok gjærceller.

Richard

Tilbake
Topp