Rengjøring av skikkelig møkkete motstrømskjøler

Du verden å mye d..t som kan sette seg fast i en kjøler!
Etter innkjøp av en brukt kjøler til Grainfather G30 har jeg forsøkt å rengjøre den best mulig. Både lagt den i varmt vann over natten og spylt med trykk og fått ut masse brunt. Vil tro det ligger mer langs veggene i rørene og vil bruke litt kraftigere saker som bryggevask. Men, finnes det en «bankers» måte å gjøre dette på? Vil være rimelig sikker på at den er ren før brygger. Her har sikkert dere i forumet masse erfaring!
 
Jeg ville satt den til å sirkulere varmt (over 80) graders vann fra og til bryggemaskinen via pumpen, som under nedkjøling.
Hva har du av vaskemidler?
PBW tar det nok. Kaustisk soda også, men da skal du være ekstra forsiktig!
Selv bruker jeg for tiden noe fra felleskjøpet (CID.Non-P) som har erstattet det som før het MIM Kombi. Dette er ihjertfall svært effektivt på rustfritt stål og på varmeelementet i Speidelen.
 
Motstrømskjøleren er av kobber, med utvendig plastslange for kjølevann.
Kobber rengjøres oftest med syre, noe som også fjerner oksyderingen inni.
Kan altså være lurt å tilsette litt syre i det varme vannet. Starsan kan være en løsning. Pass på å ikke bland det med basiske vaskemidler.
 
Takk for svar, karer. Jeg forsøker å kjøre med litt PBW først. Deretter en kort behandling med Starsan. Har skjønt at det bør gjøres uten å eksponere kobber for lenge.
 
Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok villet forsterket effekten med mekanisk rengjøring i tillegg.
En Reodor-løsning jeg nok hadde kokt i hop er en 10m trekkefjær fra f.eks. Jula forbundet med en pussebørste til hagle fra f.eks. XXL m.fl.

Disse pussebørstene fås i tre forskjellige diametre alt etter kaliber og fås både i nylon og bronse/messing...
 
Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok villet forsterket effekten med mekanisk rengjøring i tillegg.
En Reodor-løsning jeg nok hadde kokt i hop er en 10m trekkefjær fra f.eks. Jula forbundet med en pussebørste til hagle fra f.eks. XXL m.fl.

Disse pussebørstene fås i tre forskjellige diametre alt etter kaliber og fås både i nylon og bronse/messing...
Har tenkt tanken. Tviler litt på at jeg klarer å gi strekkfjæra nok trykk igjennom hele spiralen. Har forsøkt med vask nå og det kommer i alle fall ikke ut annet enn vann.
 
Jeg ville satt den til å sirkulere varmt (over 80) graders vann fra og til bryggemaskinen via pumpen, som under nedkjøling.
Hva har du av vaskemidler?
PBW tar det nok. Kaustisk soda også, men da skal du være ekstra forsiktig!
Selv bruker jeg for tiden noe fra felleskjøpet (CID.Non-P) som har erstattet det som før het MIM Kombi. Dette er ihjertfall svært effektivt på rustfritt stål og på varmeelementet i Speidelen.
Vaskerutinen til David Heath er vel ganske standard.



Kobber rengjøres oftest med syre, noe som også fjerner oksyderingen inni.
Kan altså være lurt å tilsette litt syre i det varme vannet. Starsan kan være en løsning. Pass på å ikke bland det med basiske vaskemidler.
Felleskjøpet har en syrebasert vask for melkeanlegg. Antar den er ganske fin.
 
Jaded Scylla! Buy once, cry once :p

Jeg har to Jaded kjølere og parallellkobla rør kjøler virkelig i lynfart. 5min fra kok til 20C for 25L i mitt oppsett.
Har disse stående. Vil du mene at disse bør brukes fremfor motstrømskjøleren? Har alltid tenkt at en motstrøms er ansett som bedre, men jeg opplever jo ulempene/utfordringene as we speak :D
 

Vedlegg

  • IMG_2865.jpeg
    IMG_2865.jpeg
    2 MB · Sett: 16
Sist redigert:
Har tenkt tanken. Tviler litt på at jeg klarer å gi strekkfjæra nok trykk igjennom hele spiralen. Har forsøkt med vask nå og det kommer i alle fall ikke ut annet enn vann.
Trekkefjær...ligger vel i navnet? Trykk er ikke temaet, men trekk er det. Kjør fjæra gjennom kjøleren....trekk børsten etter.
 
Trekkefjær...ligger vel i navnet? Trykk er ikke temaet, men trekk er det. Kjør fjæra gjennom kjøleren....trekk børsten etter.
Ja, tenkte nå om jeg får fjæra inn først ja.

Men, måtte jo gjøre et forsøk med fjæra. En ganske nett og fin ei. Den kom tre runder og da var det for mye motstand. Må nok prøve en annen metode her.
 
Sist redigert:
Ja, tenkte nå om jeg får fjæra inn først ja.

Men, måtte jo gjøre et forsøk med fjæra. En ganske nett og fin ei. Den kom tre runder og da var det for mye motstand. Må nok prøve en annen metode her.
Trykkluft og tråd ? Har brukt både trykkluft og støvsuger for å få en tråd gjennom el-rør, for så å dra gjennom ledning
 
Sist redigert:
Som fersk brygger trodde jeg også det. Men kom heldigvis over denne før jeg rakk å bestille.

Leste bare halve…
Jeg er rett og slett uenig i konklusjonene.
Jeg har tre dyppkjølere og to motstrøm. Avhengig av hvilken prosess jeg bruker, ser jeg ingen forskjell i smak. Motstrøm kan dog brukes feil, og det kan dyppkjøler i liten grad.
 
Leste bare halve…
Jeg er rett og slett uenig i konklusjonene.
Jeg har tre dyppkjølere og to motstrøm. Avhengig av hvilken prosess jeg bruker, ser jeg ingen forskjell i smak. Motstrøm kan dog brukes feil, og det kan dyppkjøler i liten grad.
Det som er omtalt over er vel først og fremst med tanke på rengjøring. Her er jo en spiralkjøler lettere å holde ren, og ikke minst lettere å verifisere at faktisk er ren.
 
Det som er omtalt over er vel først og fremst med tanke på rengjøring. Her er jo en spiralkjøler lettere å holde ren, og ikke minst lettere å verifisere at faktisk er ren.
Denne tråden var opprinnelig om rengjøring, men artikkelen er i all hovedsak om fordeler med dyppkjøler over motstrømskjøler...
 
Tilbake
Topp