Finn Berger
Moderator
Er ikke sikker på om jeg skjønte det der. Starteren er ikke proppfull av oksygen med mindre vi tilfører det. Og poenget er jo å sørge for at den ikke er det etter en viss tid, for at gjæren skal få bygget opp glykogenlagrene (hvis man altså går for den strategien). I en gjæringsprosess vil glykogenlagrene synke mot null under hovedgjæringa, og gjæren begynner ikke å bygge dem opp igjen før den sanser at det begynner å bli knapt med for. Det er i den fasen det er viktig å strype oksygentilførselen, i følge Palmer (og Chris White). Da skader "litt til" definitivt den prosessen - hvis altså Palmer og White har rett.Kanskje man overtenker også, starteren er jo proppfull av oksygen, så litt til tror jeg ikke skader. Er nok viktigere å kjøle ned så gjæren blir mindre aktiv og ikke bruker oksygen, og derfor heller ikke tømmer glykogenlagre. All vekst er gjort på 24-36 timer, så en coldcrash etter 36 timer så skal man være i rute. Så en liten vitalitet starter på bryggedag så tror jeg man har en optimal praksis