Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Mmmm.ja, så jeg skal anskaffe meg noe sinksulfat. Er bare litt usikker på hva slags produkt jeg kan bruke. Det greieste hadde vært kosttilskuddpiller, som har 25 mg, men jeg er usikker på effekten av de fillerstoffene etc. som brukes for å lage pillene.
Poenget med Fermaid O er at næringa i den er optimalt tilgjengelig for gjæren. Grunnen til at jeg skaffa den, er min desperate jakt på noe som kan hjelpe meg å få ned nivået av H2S. Men så mangler den altså sink - og så langt greidde jeg ikke å tenke. (De fleste pilsbryggene mine ender opp med helt akseptable nivåer av svovel, og noen helt frie, men jeg er følsom for stoffet, og vil ha det vekk fort.)
Wyeast's gjærnæring har sink, og er sånn sett helt utmerket.
Sinktabeller inneholder jo en del annet, ja:
Ingredienser: tabletthjelpestoffer (dikalsiumfosfat, cellulose, silisiumdioksid, kryssbundet natriumkarboksymetylcellulose), overflatebehandlingsmidler (magnesiumsalter av fettsyrer, fettsyrer).
Cellulosen er nok ikke noe problem, sikkert ikke det andre heller.
Enn annen ting er dosering, det er jo 25 mg i en tablett, nok til 100-500 l vørter ... ("zinc concentration in the wort should be 0.10 to 0.15 mg/l", "normal range is 0·05 – 0·1 mg per litre but up to 0·25 mg per litre may be necessary"), og så er det jo litt vanskelig å blande ut tablettene.
Finnes jo også Zinc Sulfate Sulphate Heptahydrate på eBay, $8 for 28g, eller sinkklorid for $9, (fri frakt). Sinksullfat heptahydrat er veldig vannløslig (antar jeg, siden det er heptahydrat - dvs tatt til seg masse vann). Da kan man vel lage en løsning, som er lettere å dosere. Det er jo salter, så de ioniseres jo i vann, (er ikke kjemiker, så dette er ikke mitt felt
Og med 28g, så varer det en stund
Edit: Er forresten usikker på om hva mengden som oppgis på div sider (0.005 - 0.25 mg) refererer til, andel zinc (atomvekt), eller bundet sink, og i så fall hvilket, (sinksulfat eller "sinksalt").
Sist redigert: