Finn Berger
Moderator
Det har neppe noe med Fermaid O å gjøre, sjøl om nitrogen fra gjærekstrakt er lettere for gjæren å ta opp enn fra diammoniumfosfat (DAP).Følger @Holmentoppen sine eksperimenter her med stor iver. Takk for at du gjennomfører gode forsøk på dette! Tenker jeg feil når jeg fremdeles er litt usikker på i hvilken grad resultatene skyldes at starteren er tynn med økt volum? Eller om tilsetningen av Fermaid 0 i seg selv bidrar i stor grad til dette. I Braukaizer sin "Insights Into Yeast Propagation for Homebrewers" skriver han bl.a at The smaller the initial population the more the wort nutrients affect yeast growth. Samtidig skriver han; Yeast with added nitrogen resulted in less attenuation men understreker samtidig at More work needed to make sense of these results !! Da kan vel Fermaid 0 tilsatt i en vanlig starter gi motsatt resultat? En av tesene her er vel at man gjennom den tynne starteren lærer opp gjæren til å kunne spise sukker mere effektivt? Er usikker på om jeg personlig synes dette er så interessant hvis det gjør det vanskelig å beregne forventet FG på gjær dyrket på denne måten. Selv har jeg vært så heldig å treffe estimert FG med stor nøyaktighet med unntak av enkelte brygg den korte tiden jeg prøvde ut å gjære under trykk, og trives jo med det … Derimot er jo sunnest mulig gjær åpenbart en fordel tenker nå jeg. Fermaid 0 er bestilt og jeg synes det er minst like interessant det som dataarket viser med hvordan Fermaid 0 kan påvirke ulike aromastoffer, ønskede som uønskede. Venter i spenning på oppdateringer fra Holmentoppen, men er inntil videre usikker på hvordan jeg best bruker dette opp mot mine behov.
Her er hva studien sier om årsaken til den økte effektiviteten:
The more efficient fermentation performance for yeast propagated in low C:N media may be due to the enhanced capability of yeast to produce and store critical nutrients, including trace elements and proteins. Research has shown reserves assist in yeast adaptation to new environments (45), including glycogen and trehalose, which are important in cellular responses to environmental stress (46-48). Future studies into stress response and reserve nutrient accumulation of yeast propagated in high or low C:N wort at varying respiro-fermentative balances would yield insight into the observed trends in fermentation performance.
Jeg synes det er veldig spennende spørsmål som reises her, og jeg trur at svarene - om vi får dem - vil være veldig nyttige for oss når det gjelder å skaffe oss gjær med best mulige forutsetninger for å lage godt øl.
Noe som vi allerede veit er vesentlig, er at gjæren har gode lagre av glykogen og trehalose. Men jeg skulle veldig gjerne visst mer om hvilke faktorer som påvirker oppbyggingen av disse lagrene.
Når det gjelder gjærmengde lurer jeg på om vi trenger så store mengder som vi blir fortalt dersom vi klarer å få fram optimalt "sunn" gjær.