1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Biltema motstrømskjøler til 800 kroner

En tråd i 'Utstyr' startet av nordhagen, 5 Mar 2014.

1. katla

katla
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du kan jo lima med TEC7? Du vil jo ikkje ha noko behov for å demontera kjølaren - iallefall ikkje for anna grunn enn å bytta slangen.

Men: Vil det ikkje gå relativt tregt å få vørter gjennom drivstoffrøret som er 8 mm i ytre diameter ? Det er vel neppe maks 5 mm innvendig då vil det renna ganske sakte gjennom det og eventuell pumpe får stor motstand. Det innvendige arealet på tverrsnitt er på 5 mm ca. 25% av 1/2" rør og i mitt hovud betyr det at du får berre 25% så mykje vørter gjennom røret / tidseining i høve til eit 1/2" rør. Om røret er 4 mm innvendig betyr det 19 % ....

2. HenningS

HenningS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

3. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vanskelig å finne rørdeler som passer til 8mm. Liker ikke å si det, men hvis du får dette til å fungere (og det er et stort hvis), tviler jeg på at du kommer til å bruke den særlig lenge. Gjennomstrømningen blir stusselig med et så tynt rør. Skjønner dette med å spare penger, men min erfaring (dyrekjøpte sådanne) er at billige løsninger har en tendens til å formere seg, og man ender opp med en dyrere og dårligere løsning enn om man bare hadde lagt et par hundrelapper ekstra i prosjektet.
    Ikke meningen å være brønnpisser altså, men tro meg, jeg er verdensmester i billige (og dårlige) løsninger.

RETBergen liker dette.
  4. HenningS

HenningS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er ikke det bare en fordel med lite gjennomstrømning da? Da kjøler man mer effektivt?

HS

5. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, tror ikke det.
    Med kun dette som variabel vil du ha størst kjøling når gjennomstrømmingen er så stor at du har tilnermet samme temperatur på vann inn og ut. Slik tenker nå jeg. Andre får evt korrigere.

6. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du blar 11 poster tilbake vil du se at jeg har lagt litt arbeid i å doble gjennomstrømningen.
    Det tiltaket hadde veldig god effekt i mitt oppsett.
    Veldig løst regnet økte effektiviteten i opplegget fra 1,5 liter PR minutt fra kok til 18 grader, til 2,5 liter PR minutt.
    Det handler jo om balanse. Hvis jeg fortsetter å øke gjennomstrømningen, og korte ned på lengden vil effekten til slutt bli lavere.

7. HenningS

HenningS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva ville du anbefalt som diameter på kobberrør og slange da?

HS

8. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er litt usikker på hva som er best. Har nå 2 venner som har bygget seg motstrømskjølere av 15mm rør og 1" slange. Har ikke hørt noen resultater fra dem enda. Mitt oppsett er 2x10 mm i 3/4" slange.
    De burde selv rapportere sine resultater her. #RawRoffe og Martin?

#89 Bård, 12 Apr 2016
    Sist redigert: 12 Apr 2016
  9. RawRoffe

RawRoffe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

De ropte sir?

Jeg har ganske riktig bygget en sånn en. 12ish meter 13mm ytterdiameter rør, inni 1 toms slange. Rustfritt.

Har brukt den 2 ganer. Hadde forventet mye bedre effekt, må la det renne veldig sakte ut av røret for å kjøle tilstrekkelig ned. (På den annen side: Begge var lagere, og jeg har ikke noe å sammenligne med.)

Det handler opplagt om balanse. Min hypotese er at diameteren på slangen er for stor ift røret. Slangen holder et stort volum, og hastigheten på vann gjennom slangen blir lav. Eller for å si det på en annen måte: diameteren på røret er for liten.

Et lite tips hvis du skal bruke rustfritt rør: de er ******* vanskelige å jobbe med. Du ender opp med en mye større slange enn du skulle ønske..[​IMG]

Sent fra min D5803 via Tapatalk

10. RawRoffe

RawRoffe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen liste har jeg ikke, men det finner du her og ellers hvis du søker litt.

Et tips hvis du sliter med å få det tett: elektrikerteip eller vulkteip. Mengder av det, stramt.
    Forøvrig er det jo bare å grønne på med tec7, epoxy, gaffa, etc. Så lenge det er på vannsiden er det ingen fare. Tett blir det, bare du bruker nok av det.

Og så støtter jeg spare-seg-til-fant-argumenetene lenger opp. Gå for 15mm rør med en gang. Gir større kontaktflate og koster minimalt ekstra.

11. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken veggtykkelse er det på det rustfrie røret?
    Ang hypotese og "ubalanse" mellom slange og rørdimensjon.
    Hvor mange grader forskjell er det på inn og utgående vann?

12. zenit

zenit
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tviler på noe særlig over 6 har noen hensikt da vørter vil varme opp kjølevannet om de blir for lange, har idag 1/2" kjøler fra BB60 som er kledd i 3/4" slange, dette er ganske tynnvegget syrefast så ganske bra effekt på 50-60 liter. Kommer til å kjøre 2x slike i paralell på 100 liter. Ser for meg noe mindre enn 1/2" rør gir svært liten effekt da det blir mye motstand i røret, og gjennomstrømning må gå sakte for å ha noe effekt...

13. RawRoffe

RawRoffe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har ikke målt tempdifferanse eller veggtykkelse.
    Men, tok tiden på nedkjøling i går.
    50 liter 100-16 grader: 25 minutter.
    Det er vel til å leve med.

14. Melkbua Brygg

Melkbua Brygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

image.png
    Hei!

Lurer på om jeg kan plage deg til å poste delelisten igjen. Eller noen andre som har deleliste. Den ser slik ut som på bildet til meg og er litt tung å lese

15. Knut Birkeland

Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei
    Forenklet motstrømskjøleren litt ved å bruke halvkobling og T stykke med utvendig gjenger så slipper man overgangs stykkene. Brukte ikke gjengeteip eller hamp på noen av koblingene, potte tett på første forsøk.
    2 stk. slangeklemmer for å tette slangen som tres inn på T-kobling
    Å få kobberrøret inn i plastslangen var ett voldsomt styr, jeg brukte for lite Zalo, fylte bare slangen med Zalo vann
    og gnidde litt uttynnet Zalo på kobberrøret, anbefales ihvertfall og sause kobberrøret med dugelige mengder ufortynnet Zalo.
    Sum 369 + 55 + 60 + 80 +100 + 15 = 680,- (+ evt. 2 x Gardena hunn kobling og hageslange for tilkobling til vann)

Art.nr. Tittel Antall Hylleplass Á-pris
    87962 KOBBERRØR,10MM-5M 1 kveil à kr. 369,-

866056 HALVKOBLING FOR 10 MM KOBBERRØR MOT ½" Utv. gjenge 1 stk. i pakke med 2 kr. 54,90

14035 KRANTILKOBLING 1/2"-3/4" 2 stk. à kr. 29,90

879879 T-KOBLING 1/2" (15MM utv. gjenger) 2 stk. a kr. 39,90

259070 TRYKKSLANGE / PVC-SLANGE 3/4" 19mm 1 stk. kr. 99,90

61853
    Slangeklemme Ø 19–25 mm pakke à 2 stk. kr. 15,-
    20161012_133130.jpg 20161012_133141.jpg

Preacher, Chrisgunde, Gggggg og 2 andre liker dette.
  16. nordhagen

nordhagen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Smart. Men husk at ved gjentatt bruk der temperaturen svinger hele spekteret fra 4–7ºC til 95ºC kommer alle materialene til å utvide seg og trekke seg sammen og da kommer dette garantert til å lekke. Det var derfor jeg anbefalte å heller bruke loddedeler.

17. Knut Birkeland

Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei
    Ja det blir snart litt vedlikehold :-D Jeg har en mindre spiralkjøler som virker raskt nok ned til 30-35 grader men deretter tar det vinter og vår før den er ned til rundt 25. Så jeg hadde tenkt å bruke spiralkjøleren i 15min f.eks. ned til 40 kanskje og så koble om til denne å kjøre det rett i gjæringsspannet, så får jeg vente i spenning på endelig temp i spannet til fredan.......

18. Chrisgunde

Chrisgunde
    Expand Collapse
    Registrert bruker

ta litt gjengeteip på gjengene der du har slangen tilkoblet på 1/2", varm slangen med kokende vann, tre på og dra til slange klemme. har trua på at det blir tett da :)

19. Strupneset

Strupneset
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Del denne siden