Biltema motstrømskjøler til 800 kroner

Jeg ble inspirert og handlet deler i dag. Lurte litt på om flowen på vannet blir veldig strupet i 12mm slangenippelen, når nippelen er fylt av et 10mm rør. Derfor gikk jeg heller for en 1/2toms slangenippel art nr.254354 i stedet. Den har jo litt større indre diameter.
Det kan neppe skade, men hvis du virkelig vil forbedre denne kjøleren er det rett og slett antall meter med kobber som gjør utslaget. Gå heller ned til ID 8mm på kobberrøret og kjøp 10 meter istedet for 5. Da skal du se du kan presse vørter gjennom i stor hastighet med pumpe og fortsatt få tempen ned til godt under pitching.
 
Bytta ut 1/2toms slangeniplene med 3/4toms i stedet. De passer bedre i slangen, og gir enda bedre flow. Slik ser 13 meter motstrømskjøler ut.

Vis vedlegget 14363

Hvor effektiv er en motstrømskjøler i forhold til spiralkjøler ? Bruker speidel 50 og lurte på om en bruker motstrømskjøler vil gjør at en kjøler vørter raskere ?

Easybrew
 
Det kommer selvfølgelig an på mange fysiske variabler. En kjøler som består av 5m rør vil fortsatt bruke 15-20 minutter på tapping av 25 liter fordi du må strupe flowen så vørteren får nok kontakttid. Men du har den fordelen at kjøleren er helt lukket og derfor er infeksjonsrisikoen litt mindre. Dessuten må du jo tappe over uansett, så du kan like gjerne kjøle samtidig. Bruker du 7,5m kobber til å lage kjøleren av, vil jeg anta at du kan åpne krana ganske mye mer, kanskje til og med helt opp og da vil det gå mye raskere. Bruker du 10m tenker jeg du til og med kan bruke pumpe og gjøre tapping og kjøling i én omgang på omtrent 5 minutter.

En annen fordel er at du kan oksygenere i samme slengen ved å koble en in-line diffusjonsstein på utløpet fra kjøleren og sånns ett spare enda mer tid.
 
Ang denne klemringskoblingen som folk kjøper og borrer opp:
Er ikke en halvkobling bedre?
Da skal man slippe å borre noe.

Tenker da på en som varenr 866056.


Takker forøvrig Bård for tipset med slangenipler med større innvendig diameter!
Skal lage en slik motstrømskjøler. Når jeg får tid. En gang. Før jul? ;)
 
Ser ikke så dum ut den halvkoblingen. Kanskje bedre også, for klemringen kan bli utett iom at vi må droppe støttehylse.
 
@Easybrew - En platekjøler er mer effektiv størrelsen tatt i betraktning, altså - du trenger en mindre platekjøler for at den skal være like effektiv som en motstrømskjøler. Men, hvis størrelsen ikke er så kritisk, så har motstrømskjølere endel fordeler, fex har platekjølere (ihvertfall i "normal" størrelse) lett for å gå tett om det kommer litt humlerester inn i dem, og du får ikke åpna dem for å vaske, så det er en litt større fare for at det kan sitte igjen noe som kan skape infeksjon. En motstrømskjøler kan derimot sluke unna ting helt opp til indre diameter på innerrøret uten å gå tett, og det er lite sjanse for at noe setter seg fast inni der som kan skape infeksjon senere. Også er jo som du ser motstrømskjølere enkle å lage selv, noe som er litt morsomt og gjør det billig å oppgradere :)

Tror platekjølere brukes mye på kommersielle bryggerier, men da snakker vi nok varianter som kan demonteres og renses, og som er store nok til at de ikke er så sårbare for rusk og rask, men fremdeles effektive. Større avstand mellom platene gir større flow og mindre sårbarhet, men også mindre effektiv kjøling, noe som da må oppveies med flere eller større plater (mer areal til varmevekslingen).
 
Sist redigert:
Min har faktisk fått en sprekk i det ene T-stykket nå, så den lekker litt kjølevann. Skal snart lage en ny av 10m kobber med kun loddekoblinger.
 
T-stykket jeg har brukt er et vanlig messingstykke fra Biltemas trykkluftavdeling. Jeg har ikke skrudd til veldig hardt, men jeg mistenker at det er de store temperatursvingningene som har gjort metallet skjørt.
 
Mitt første T-ledd fra Biltema røk også ved montering, men det var nok både grunnet Biltema-kvalitet og at jeg skrudde til for hardt.
 
Bra jobba. Regner med at du poster litt resultater når du har fått testa den.
Resultat:140 liter, ca 2 timer fra kok til 18 grader. Kjørte 2 stk md20 (en foran og en bak kjøleren) det gikk aaaaalt for tregt. Vørteren holdt ca 13 grader ut fra kjøleren.
 
Hvis det fortsatt bor litt byggelyst i den gamle skrotten kan du vurdere å dele kveilen. Skulle tro du kunne halvere kjøletiden ved å halvere motstanden i rørene.
Altså 2 stk motstrømskjølere á 6,5 meter, en eller to pumper bak, T-koblinger for vann og vørter.
 
Har et spørsmål til dere. Vi bygde oss denne motstrømskjøleren for en stund siden, og brukte den til vår første allgrainbatch nå for et par uker siden. Den kjølte 36 liter fra nær kokende til 19 grader på under 20 minutter, så vi er storfornøyd med det. Måtte faktisk strupe på kjølevannet for å ikke komme under pitchetemperatur. Vi bommet på en del greier under brygginga, skal ikke komme innpå alt da vi har fått svar/ressonert oss frem til noe. Men noe vi lurte på i etterkant av brygginga, og særlig nå som vi har smakt på brygget, er når skal vi begynne kjølinga/overføringa til gjæringskaret? Vi kokte i 60 minutter, lot deretter kjelen stå i 10 minutter etter manuell whirlpooling, og begynte deretter overføring/kjøling. Det kan virke som om humletilsettinga på 30 minutter har blitt til mer bitterhumle iom at det ble liggende 20 nesten en halvtime ekstra i vørter som holder nær 100 grader. Burde vi ha begynt kjølinga 10 minutter før overføring/kjøling? Men da vil vi jo ikke få utnyttet whirlpooleffekten, og dermed få med masse hotbreak til gjæringskaret. Dette kan vi jo kanskje gjøre dersom vi lar det bunnfelle i et kar, og deretter overfører til et nytt gjæringskar før vi oksygenerer vørteren og så pitcher gjæra? Pokker så mange spørsmål som dukker opp etter jomfrubrygget o_O
 
Det greieste vil vel være å pumpe vørtreren gjennom kjøleren rett etter flameoff, returnere til kokekaret og på den måten lage en whirlpool. Når pitchtemp er nådd kan vørteren hvile 1/2 time før overflytting til gjæringskar.
 
Idiotspørsmål

Om en har en HLT med herms. kan en ikke fylle HLT med kaldtvann og sirkulere vørter for kjøling?
 
Tilbake
Topp