Biltema motstrømskjøler til 800 kroner

Burde ikke feire sånn før test med vann... Lekker som en sil mellom røret og reduksjonsnippelene (med pakning). Hmmm...
 
Hva med å bruke silikonslange i stedet for kobberrør? Vanskelig å tette mot t-koblingene kanskje, men kanskje Tec 7 klarer å tette?
 
eithe skrev:
Burde ikke feire sånn før test med vann... Lekker som en sil mellom røret og reduksjonsnippelene (med pakning). Hmmm...

Jepp. Det overraska meg at det holdt tett i starten, men på tredje brygget begynte det å lekke. Har du noen idéer til hva man kunne brukt istedet?

Amarillo skrev:
Hva med å bruke silikonslange i stedet for kobberrør? Vanskelig å tette mot t-koblingene kanskje, men kanskje Tec 7 klarer å tette?

Silikonslange?? Inni mener du?
 
Amarillo skrev:
Hva med å bruke silikonslange i stedet for kobberrør? Vanskelig å tette mot t-koblingene kanskje, men kanskje Tec 7 klarer å tette?

Den viktigste grunnen er vel at varmeoverføringen bør være langt større med kobberrør. Må kanskje anskaffe Tec 7 for tetting, ja.. Kjipt, rart at OP fikk det til å fungere..
 
eithe skrev:
Den viktigste grunnen er vel at varmeoverføringen bør være langt større med kobberrør.

Ja,  varmeoverføringen blir nok større med kobberrør. Silikon isolerer vel bedre, men jeg vil tro at temperaturen synker raskt i en silikonslange også.
 
eithe skrev:
Ahh.. Du fikk det altså ikke til å fungere, nei... Får sove på en løsning.

Jeg fikk det til å fungere. Tettingsmetoden så jeg på nettet et sted og skjønte ikke at det ville fungere, men så gjorde det som sagt det de første to gangene jeg brukte den.

Den aller mest optimale løsningen er å bruke loddekoblinger, men da må du ha propanlampe og loddetinn også. Det koster litt + at de ikke har loddekoblinger på Biltema.
 
Det mest åpenbare er vel å bruke en VVS-nippel fra 1/2" utvendige gjenger til 10mm klemringkobling, men da får man vel ikke koberrøret gjennom nippelen p.g.a. flensen som stopper røret. Kanskje en 1/2" til 12mm kunne funke med en 10mm klemring?

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-han-86600/
 
nordhagen skrev:
Det mest åpenbare er vel å bruke en VVS-nippel fra 1/2" utvendige gjenger til 10mm klemringkobling, men da får man vel ikke koberrøret gjennom nippelen p.g.a. flensen som stopper røret.

Hvilken flens? Inne i klemringskoblingen?
 
Kan melde om suksess med klemringskoblingen nevnt over for 10mm rør. Måtte borre flensen inni opp 1 mm for å få røret gjennom. Suksess!
 
eithe skrev:
Kan melde om suksess med klemringskoblingen nevnt over for 10mm rør. Måtte borre flensen inni opp 1 mm for å få røret gjennom. Suksess!

Fett! Da skal jeg gjøre det til helgen.

Her er forresten humlesil/tappemanifold, take 2: Enkleste DIY-prosjekt til nå. Kjøpte armert PEX-slange på Biltema til 69 kroner, dro ut vinylslangen inni og står igjen med en veldig finmasket, rustri stålslange som passa perfekt inni gjennomføringen min. Tenker jeg skal putte en rørbit inni den enden som skal inn i gjennomføringa for å ha en støttehylse slik at slange ikke kollapser, men den sitter faktisk ganske godt uten noen ekstra koblinger. Testa med vann og det renner faktisk like fort ut av krana med og uten silslangen koblet på.

Her er slangen jeg kjøpte: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Tilkoblingsslanger/Fleksibel-slange-860070/
 

Vedlegg

  • IMG_2500.JPG
    IMG_2500.JPG
    1,6 MB · Sett: 595
Da har jeg montert 1/2" gjenger til 10mm klemring i begge ender på min også. Potte tett ble det. Synd jeg ikke får lov til å redigere det opprinnelige innlegget for å få med denne informasjonen, men man må altså borre vekk flensen inni kuplingen med en 10mm stålbor. Det går veldig fort og greit.

Fant også ut at jeg kunne tre en 12mm slangebit på enden av kjøleren og den andre enden på Soda Streamen min og blåse gjennom med Co2 etter innvendig vask. Så satt jeg den andre enden av slangebiten på den andre enden av kjøleren så den ble lukket i begge ender med Co2 inni. Det må vel være en fordel å lagre den slik for å minimere oksidering på innsiden av kobberrøret.
 
en 15mm loddefitting er laga for å loddes på et 15mm rør ja. Men var jeg deg ville jeg heller doblet lengden på røret enn å gå opp i dimensjon. Du får ikke særlig mer effektiv kjøling på større rørdimensjon. Hvis du skal bruke pumpe, har det mye mer å si hvor lenge vørteren er i kontakt med kjøleren enn hvor stort arealet på den er.
 
Jeg skal bruke pumpe og sirkulere tilbake i gryta, derfor jeg ønsket meg større dimensjoner på kjøleren. Nedkjølignstiden er god nok :)
 
Min har nå 11 brygg under beltet og den er fortsatt helt tett. Men hadde jeg laga den i dag, hadde jeg brukt 7,5-10 meter kobber istedet for 5 så jeg hadde sluppet å strupe flowen så mye. Bruker sikkert 15-20 min på å tappe ut 25 liter.
 
Godt å vite. Jeg kjørte tilslutt 10mm klemmering i begge ender jeg også. Hadde tenkt å bruke reduksjonshylse som var borret opp og lodde det tett, men det ble for mye loddesurr. Dårlig teknikk på det der... Det har hvertfall blitt helt tett nå. Har brukt en brewster motstrømskjøler til nå, som etter min mening er altfor dårlig. (http://forum.norbrygg.no/threads/brewster-motstromskjoler.23179/#post-234004). Så det skal bli moro å teste den nye kjøleren til helga.
 
Jeg ble inspirert og handlet deler i dag. Lurte litt på om flowen på vannet blir veldig strupet i 12mm slangenippelen, når nippelen er fylt av et 10mm rør. Derfor gikk jeg heller for en 1/2toms slangenippel art nr.254354 i stedet. Den har jo litt større indre diameter.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    303,7 KB · Sett: 350
Tilbake
Topp