1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Biltema motstrømskjøler til 800 kroner

En tråd i 'Utstyr' startet av nordhagen, 5 Mar 2014.

1. A_hjelme

A_hjelme
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvorfor ikke bare bruke ei bøtte med kaldt vann og legge dyppkjøleren i den og kjøre vørteren gjennom dyppkjøleren? (Hvis man har dyppkjøler fra før)

2. tomasvatne

tomasvatne
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du vil nok fort varme opp vannet rundt dyppkjøleren, og fort miste effekten fordi kjølevannet øker i temperatur. Du kan nok forbedre dette ved å tilføre nytt kaldt vann i karet hele tiden som skaper sirkulasjon i vannet rundt dyppkjøleren. Usikker på hvor effektivt dette fungerer, men helt sikkert noen som har forsøkt. F.eks putte bøtta med dyppkjøler oppi vasken og sette på krana på full guffe. Da vil jo overskuddsvannet bare renne ned i vasken. Eventuelt en slange med "søkke" på fra krana og ned rundt bunnen av bøtta for å lage en whirlpool for sirkulasjon av kjølevannet.

3. Elektro

Elektro
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg lagde min med 5m 22mm gjennomsiktig plastslange som ytterrør. Jeg har ikke testet den skikkelig enda, men jeg kan si at vanntrykket inn i huset (standard trykk) er for lite til at hele røret blir fyllt med vann. Det renner liksom bare igjennom. Det kan derfor være nødvendig i noen tilfeller og strupe ned flowen for vann ut av kjøleren.
    Dere som ikke har gjennomsiktige slager (hageslanger) etc kan jo ikke se dette.

4. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dersom en først skal ha kjøling med rennende kontinuerlig vann er det vel bare å bruke dyppkjøleren for det den er laget for, å la vannet gå gjennom, mens den er dyppet i vørter.

RuLu liker dette.
  5. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Det er ikke nødvendig å 'se' vannet. Hos meg spruter vann ut på utløpssiden, men det er temperaturen på vørteren (ut) som bestemmer hvordan jeg struper vann eller pumpe

6. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for denne! Akkurat den lista jeg trengte akkurat nå, fullstendig oppdatert og alle linker funker fortsatt. :)

7. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

thols1 og eithe liker dette.
  8. Knut Birkeland

Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den er fin, tror disse halvkoblingene funker fint for min holder enda tett. Bruker den dog bare i sommerhalvåret når vannet er for varmt...

9. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

14935038739181956835891.jpg
    Skrudd sammen! Mangler bare å sage av endene slik at jeg får halvkoblingene på. Orket ikke ta fram baufila så sent. Testkjøres i morgen. I expect leaks.

Preacher, eithe og T.Tenold liker dette.
  10. Draco

Draco
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ble inspirert av denne. Hvordan har erfaringen vært over tid og hva ville du evt ha gjort annerledes om du skulle ha begynt på nytt?

11. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Erfaringen var god, såvidt jeg husker. Men tror den peaker kapasitetsmessig på rundt 80- 100 liter. På 300 liter blir den for puslete. Om jeg skulle gjort det anderledes i dag ville jeg ha brukt 12 km og 1" slange. Til mitt bruk blir den for liten nå. Selger den gjerne om noen er interessert.

12. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er en lang kjøler... :p

LarsUlv, Ekornskurken og msevland liker dette.
  13. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hahahaha. Bigger is always better

LarsUlv og erikraude liker dette.

Del denne siden