Biltema motstrømskjøler til 800 kroner

Hvorfor ikke bare bruke ei bøtte med kaldt vann og legge dyppkjøleren i den og kjøre vørteren gjennom dyppkjøleren? (Hvis man har dyppkjøler fra før)
 
Hvorfor ikke bare bruke ei bøtte med kaldt vann og legge dyppkjøleren i den og kjøre vørteren gjennom dyppkjøleren? (Hvis man har dyppkjøler fra før)
Du vil nok fort varme opp vannet rundt dyppkjøleren, og fort miste effekten fordi kjølevannet øker i temperatur. Du kan nok forbedre dette ved å tilføre nytt kaldt vann i karet hele tiden som skaper sirkulasjon i vannet rundt dyppkjøleren. Usikker på hvor effektivt dette fungerer, men helt sikkert noen som har forsøkt. F.eks putte bøtta med dyppkjøler oppi vasken og sette på krana på full guffe. Da vil jo overskuddsvannet bare renne ned i vasken. Eventuelt en slange med "søkke" på fra krana og ned rundt bunnen av bøtta for å lage en whirlpool for sirkulasjon av kjølevannet.
 
Jeg lagde min med 5m 22mm gjennomsiktig plastslange som ytterrør. Jeg har ikke testet den skikkelig enda, men jeg kan si at vanntrykket inn i huset (standard trykk) er for lite til at hele røret blir fyllt med vann. Det renner liksom bare igjennom. Det kan derfor være nødvendig i noen tilfeller og strupe ned flowen for vann ut av kjøleren.
Dere som ikke har gjennomsiktige slager (hageslanger) etc kan jo ikke se dette.
 
Du vil nok fort varme opp vannet rundt dyppkjøleren, og fort miste effekten fordi kjølevannet øker i temperatur. Du kan nok forbedre dette ved å tilføre nytt kaldt vann i karet hele tiden som skaper sirkulasjon i vannet rundt dyppkjøleren. Usikker på hvor effektivt dette fungerer, men helt sikkert noen som har forsøkt. F.eks putte bøtta med dyppkjøler oppi vasken og sette på krana på full guffe. Da vil jo overskuddsvannet bare renne ned i vasken. Eventuelt en slange med "søkke" på fra krana og ned rundt bunnen av bøtta for å lage en whirlpool for sirkulasjon av kjølevannet.

Dersom en først skal ha kjøling med rennende kontinuerlig vann er det vel bare å bruke dyppkjøleren for det den er laget for, å la vannet gå gjennom, mens den er dyppet i vørter.
 
Dere som ikke har gjennomsiktige slager (hageslanger) etc kan jo ikke se dette.
Det er ikke nødvendig å 'se' vannet. Hos meg spruter vann ut på utløpssiden, men det er temperaturen på vørteren (ut) som bestemmer hvordan jeg struper vann eller pumpe
 
Hei
Forenklet motstrømskjøleren litt ved å bruke halvkobling og T stykke med utvendig gjenger så slipper man overgangs stykkene. Brukte ikke gjengeteip eller hamp på noen av koblingene, potte tett på første forsøk.
2 stk. slangeklemmer for å tette slangen som tres inn på T-kobling
Å få kobberrøret inn i plastslangen var ett voldsomt styr, jeg brukte for lite Zalo, fylte bare slangen med Zalo vann
og gnidde litt uttynnet Zalo på kobberrøret, anbefales ihvertfall og sause kobberrøret med dugelige mengder ufortynnet Zalo.
Sum 369 + 55 + 60 + 80 +100 + 15 = 680,- (+ evt. 2 x Gardena hunn kobling og hageslange for tilkobling til vann)

Art.nr. Tittel Antall Hylleplass Á-pris
87962

87962 KOBBERRØR,10MM-5M 1 kveil à kr. 369,-

866056

866056 HALVKOBLING FOR 10 MM KOBBERRØR MOT ½" Utv. gjenge 1 stk. i pakke med 2 kr. 54,90

14035

14035 KRANTILKOBLING 1/2"-3/4" 2 stk. à kr. 29,90

879879

879879 T-KOBLING 1/2" (15MM utv. gjenger) 2 stk. a kr. 39,90

259070

259070 TRYKKSLANGE / PVC-SLANGE 3/4" 19mm 1 stk. kr. 99,90


61853
Slangeklemme Ø 19–25 mm pakke à 2 stk. kr. 15,-
Vis vedlegget 27350 Vis vedlegget 27349
Takk for denne! Akkurat den lista jeg trengte akkurat nå, fullstendig oppdatert og alle linker funker fortsatt. :)
 
Den er fin, tror disse halvkoblingene funker fint for min holder enda tett. Bruker den dog bare i sommerhalvåret når vannet er for varmt...
 
Ble inspirert av denne. Hvordan har erfaringen vært over tid og hva ville du evt ha gjort annerledes om du skulle ha begynt på nytt?
Erfaringen var god, såvidt jeg husker. Men tror den peaker kapasitetsmessig på rundt 80- 100 liter. På 300 liter blir den for puslete. Om jeg skulle gjort det anderledes i dag ville jeg ha brukt 12 km og 1" slange. Til mitt bruk blir den for liten nå. Selger den gjerne om noen er interessert.
 
Er det noen fordeler med å lage denne selv sammenlignet med motstrømskjøleren Netthandelen selger?

 
Er det noen fordeler med å lage denne selv sammenlignet med motstrømskjøleren Netthandelen selger?

Dersom ikke det å ha bygget den selv har veldig stor verdi for deg, tror jeg at økonomisk så kommer du like greit ut med den fra netthandelen.

Jeg vet ikke hvor tjukk plasten er ytterst på netthandelen-kjøleren. Jeg har sett noen skumle bilder av sånne kjølere som har "sprengt" fordi utgangen av kjølevannet har blitt blokkert. Kombinasjon av trykk og varmt kjølevann har ikke vært heldig.
Med den armerte slangen som brukes i den man bygger selv skal det ganske mye mer til for at den skal sprenge.

Lekkasjer er vel mindre sannsynlig på netthandelen? Men jeg vet ikke.

Jeg har bygget selv og er rimelig fornøyd med den.
 
Tilbake
Topp