Rengjøring gjæringstank

Akkurat tappet mitt første brygg på flaske (spennende).

Har jukset litt og karbonert litt før tiden ;P

Men nå er det vasketid, jeg har vasket med varmt vann, bittelitt zalo og skylt med drøsser av kaldt vann etterpå. Har også desinfisert med starsan etterpå. Alle synlige flekker er vekke, noen tok jeg med en oppvaskbørste. Har hørt man ikke skal gjøre dette fordi det lager riper, men jeg var veldig forsiktig og brukte ikke trykk i det hele tatt.

Dunken lukter litt øl fremdeles, men jeg lurer:

Er dette godt nok?

Eller skulle jeg brukt et kjemisk vaskemiddel når jeg vasket dunken? Skal de stå over natten i vaskemiddelet og varmt vann?

Bruk heller en svamp, så er du sikker på å ikke lage riper.

Gjæringskar lukter gjerne litt øl etter at det har stått nettopp øl på disse over noen uker, det er helt normalt :) Jeg vasker mine gjæringskar med PBW. Tar da tre liter varmt vann med et par spiseskjeer PBW i, og vasker godt med en svamp på flaskedagen. Det blir rent og pent.

Akkurat tappet mitt første brygg på flaske (spennende).

Har jukset litt og karbonert litt før tiden ;P

Men nå er det vasketid, jeg har vasket med varmt vann, bittelitt zalo og skylt med drøsser av kaldt vann etterpå. Har også desinfisert med starsan etterpå. Alle synlige flekker er vekke, noen tok jeg med en oppvaskbørste. Har hørt man ikke skal gjøre dette fordi det lager riper, men jeg var veldig forsiktig og brukte ikke trykk i det hele tatt.

Dunken lukter litt øl fremdeles, men jeg lurer:

Er dette godt nok?

Eller skulle jeg brukt et kjemisk vaskemiddel når jeg vasket dunken? Skal de stå over natten i vaskemiddelet og varmt vann?

Jeg er yrkesrenholder i Support Service Partner og har lært en del om akkurat dette. Anbefaler å bruke noe som heter Proffox Lemon, fjerner all smuss, lukt og legger ikke igjen noen såperester.

Det er ikke nødvendig å bruke Star-San etter vask, bruk det heller før ny bruk.
Og sørg for at karet er helt tørt under lagring, da vil ingen uhumskheter utvikle seg.

Tilbake
Topp