Restebrygg fra hyllen

Hei dere.

Jeg tenker og bruke opp rester av malt og humle jeg har liggende.
Og da spør jeg dette supre forumet om hjelp til og lage oppskriften slik at det blir best mulig.  Øl Blir det jo uansett :yes:  men...
Jeg ser for meg en overgjæret øl. Volum liter 25+/-    alkohol ca 5.5%

Dette er noe av det jeg har tilgjengelig:

6000g    Pilsner malt 3EBC
700g      Pale Ale malt 7EBC
700g      Cara Malt 37EBC
500g      Cara Red malt 40EBC
400g      Mørk Crystal Mat 300EBC
500g      Chockolate Malt 800EBC

80g        Magnum 14,5
80g        Fuggles 5.1%
60g        Hallertau Tradition 4,8%

Kan godt kjøpe en pk eller to med dertil passende humle dersom det ikke er noe som matcher godt her

Gjær: Kjøpes-- Overgjæret

Håper på hjelp som "smaker godt"
 
Dette kan vel bli en relativt robust porter.
Kanskje litt mye caramalter men jeg tror det vil bli bra.

Size: 25,0 L
Efficiency: 75,0%
Attenuation: 75,0%
Calories: 188,92 kcal per 12,0 fl oz

Original Gravity: 1,057 (1,000 - 1,100)
Terminal Gravity: 1,014 (1,000 - 1,100)
Color: 53,53 (0,0 - 98,5)
Alcohol: 5,58% (0,0% - 10,0%)
Bitterness: 31,4 (0,0 - 50,0)

Ingredients:
4000,0 g Pilsen Malt
700,0 g Pale Ale Malt
700,0 g CaraMalt
500,0 g Carared®
400,0 g Dark Crystal Malt II
500,0 g Chocolate Malt
15,0 g Magnum (14,5%) - added during boil, boiled 90,0 min
25,0 g Fuggle (5,1%) - added during boil, boiled 20,0 min
25,0 g Fuggle (5,1%) - added during boil, boiled 5,0 min

For eksempel wyeast 1028
Mesking på 65-66
 
Takk for tipset, men glemte og skrive hvilken type jeg er ute etter.... Kom på det når jeg var ute og kjørte bil her i sted.
Tenker på en lys\halvmørk ale eller noe i den duren.
 
Jeg vil tro du får en duganes pale ale, om du dropper chocolate og caramalt, senker dark crystal til ca 100 gram og carared til ca 250g.
Også ville jeg kanskje tilsatt de siste 30 gram med fuggles ved kokeslutt for å øke aroma.
 
Dette blir jo også fort en belgian blonde/pale ale med pilsmalt og krystallmalt kanskje ca 400g tilsammen, litt av hver? Og bruke fuggles eller Hallertrau som bitterhumle og litt humle helt på slutten?
 
Hva tror dere om dette oppsettet?

Volum 23l, Mesking, 68C 60min, 75C 15min

4300g Pilsner
  700g Pale
   500g Cara Red
   700g Cara Pils
     50g sjokolade (Mest for farvens skyld, vurderer og droppe denne)

Magnum 14% alpha      15g 60min
Fuggle    5,1% alpha     25g 15min
Fuggle    5,1% alpha     25g  5min

Gjær. 1318 London Ale III   @22C


Magnumen er jo tysk, noen som tror denne kan krasje mot engelsk gjær?

Innspill motas med takk, det jeg ønsker er en halvmørk Ale.



Thomas
 
Tysk + engelsk humle = belgisk stil? Ikke veldig belgisk malt, men med litt funky sukker og en god gjær kan det bli en funky dubbel!
 
Ser ut som det kan bli en spennende ale dette!
Du ender nok på en ganske høy FG med så mye spesialmalt og så høy mesketemp. Du ender nok også på underkant av 30 Ibu.  Personlig ville jeg økt magnum med 5-10 gram for å balansere denne sødmen. Magnum er en flott humle, og jeg tror ikke den krasjer så mye ettersom du bruker den som bitterhumle.

Gi tilbakemelding når den er ferdig og lykke til :)
 
Da er øllet brygget og har stått til gjæring i snart 4 uker totalt..
Pga lav utgjæring (1025) lot jeg primærgjæringen stå i 3 uker, ingen bevegelse de siste 1,5  :noway:

Hva tror dere, er 68C for høy temp på mesken her? Se full oppskrift under.

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Restebrygg%20JAN%202011-%2025l&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=restebrygg&brewersearch=

Øllet smaker meget bra, gleder meg til det skal flaskes :brygging:  Flaskes til helga.

Hvordan må jeg tenke mtp det høye sukkerinnholdet, og karbonering? I hvor stor grad må jeg hensynta dette?

Mvh
Thomas
 
Du har bare 58% utgjæring, noe som kan virker lavt.

Hvilken gjær har du brukt?

Jeg vil tro uten å ha flere opplysninger at dette kommer fra gjærbehandlinga. Det kan være for lite gjær, for lite beluftning, for lav gjæringstemperatur, ekstremt flokulerende gjær, , ,... En mulighet er feil termometer og feil (høyere) mesketemperatur.

Hvordan dette vil påvirke flaskekarboneringen vet jeg ikke. I beste fall vil det karbonere som normalt, det kan også sakte men sikkert fortsette å gjære ut eventuell gjærbart sukker. Siste alternativ er at gjæra er "borte" og det vil ikke karbonere.

Jeg ville flasket, tilsatt sukker som normalt, satt det varmt, og fulgt med. Med en gang det er nok karbonert ville jeg satt det kjølig.
 
Brukte London Ale 1318. Termometeret er korrekt, skal iallefal være det.  Hmmm, må sjekke dette når jeg kommer hjem!

Satte en 3,5 liter starter til dette brygget som skulle treffe ganske fra ihht mr. malty kalkulator.
Ja dette var skuffende lav utgjæring.
Smaken på dette "restebrygget" virker såpass lovende at jeg planlegger en ny runde..
 
Denne gjæra har jo høy flokuleringsevne. Kan det være at den har felt ut, kanskje i forbindelse med lav gjæringstemperatur?
 
Tilbake
Topp