Resteporter

Skogtun

Norbrygg-medlem
Jeg har gått gjennom det jeg har av maltrester, og her er noe jeg tenker jeg kunne forsøke. Vil gjerne ha kommentarer.

Til 25 liter øl:

1400 g Pale Malt
1000 g Brown Malt
1000 g Crystal Malt
800 g Dark Crystal Malt
600 g Wheat Malt
100 g Chocolate Malt
100 g Roasted Barley
100 g Flaked Barley

90 min/67C

50 g Goldings 90 min
20 g Goldings 15 min
20 g Fuggles 1 min

WPL004 Irish Ale
 
er det ikke en urimelig høy anndel spesialmalter her ?
har du ikke litt mer pils,munich eller pale å supplere med ?
 
Flygel skrev:
er det ikke en urimelig høy anndel spesialmalter her ?
har du ikke litt mer pils,munich eller pale å supplere med ?

Nei, det er det jeg ikke har :) Jeg ser også at det er mye rart i oppskriften min.

Selvfølgelig kan jeg kjøpe en kilo palemalt til, men noe av poenget var å bruke opp rester. Gjæren jeg nevnte er også en rest som har stått på flaske med litt DMA i kjøleskap en ukes tid.
 
Jeg ville heller gått mer i retningen mild ale og gått litt ned i volum.
De mengdene med brown malt og roasted barley kommer til å sitte veldig brent smak tror
jeg.
 
Krystallmalten kan du vel spare til senere? Den kan jo brukes til hva som helst Ellers har du under 40% basismalt her, og det er i minste laget. Du har også litt under 40% krystallmalt, og det er absolutt i meste laget.
 
Du vil ikke klare å konvertere all den spesialmalten med så lite basismalt. 1,8 kg krystallmalt i 25 liter øl blir nok bare kliss. Hvis du kutter ned krystallmaltene til 5-600 g totalt, kan du nok få et greit resultat.

Et av mine beste øl var en brown ale med masse restemalt, men da mest på basismaltsiden, med både pale-, pils- og viennamalt.
 
Merkelig det der, for mitt beste brygg hittils var også et restebygg :D
og har nå havnet i listen over det som jevnlig brygges :D
 
OK, jeg har tusket til meg en drøy kilo pilsnermalt som jeg får tilsette, og kutte ned på litt av det andre. Skulle vel ikke være så farlig med litt pilsnermalt selv om det er en ale av engelsk/irsk type jeg har tenkt meg
 
Ingen problem å bruke pilsnermalt til engelsk ale. Som du sier så er dette til rest brygg. Og anbefalingen fra gjengen her går vell mer på at man skal prøve å unngå å få noe som går rett i sluken.  :)
 
Tilbake
Topp