Revers osemosevann

solskogen

Norbrygg-medlem
Å kalle dette et nybegynnerspørsmål er kanskje feil, men kona og jeg kommer til å anskaffe oss utstyr for revers osemose. Enkelt forklart er det å fjerne alle mineraler og salter fra springvann og lage så rent vann som mulig. Kona vil ha utstyret fordi hun skal bruke det til saltvannsakvariumet sitt, mens jeg så mitt snitt å bruke det til ølbrygging. Har noen prøvd?

Osmose, ikke osemose. Vær obs på at gjæren ønsker/krever en del mineraler i vannet for å gjøre jobben sin, så du må tilsette salter i vannet for å få godt øl. Til gjengjeld vil du jo ha et glimrende utgangspunkt for å lage akkurat det vannet du vil ha.

Men det er så lite mineraler i vannet de fleste steder i Norge at  et strengt tatt er fullstendig unødvendig å fjerne det lille av  mineraler det faktisk inneholder.

Kanskje unødvendig for ølbrygging ja :)  (?)
Men innen akvaristikk er det for noen arter fisk helt nødvendig å tilpasse mye.

Vannkvaliteten varierer jo veldig mellom de forskjellige vannverk, kommuner og deler av landet.
Ser at det på utenlandske sider skrives en del om vanntilsetning, mener du det er mindre viktig Gahr?

Jeg snakker om brygging, ja. Akvariefisk har jeg ingen peiling på.:) Med tanke på ølbrygging er vannet i Norge svært likt. Forskjellene mellom ulike vannverk er små her til lands når man vurderer vannets egnethet for ølbrygging. Av alt en hjemmebrygger kan rote med, er vannet noe av det mindre viktige (så lenge pH-en i mesken er rimelig riktig). Ellers kan man lese litt om mine tanker omkring vann her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=4764.msg37613.msg#37613

Tim skrev:
Ser at det på utenlandske sider skrives en del om vanntilsetning, mener du det er mindre viktig Gahr?

Norsk vann har vanligvis så lite salter at det, for bryggeformål, blir veldig likt revers osmosevann. Vanntilsetninger er noe av det som påvirker bryggeresultatet minst, men skal du tilpasse vannet er vann fra vannverkene stort sett et like greit utgangspunkt som helt rent vann.

(Og der kom Gahr før meg.)

Ok tar til meg at dere sier at de relativt små forskjellene i norsk vannkvalitet ikke har stor betydning innen brygging :)    
Men det er faktisk ganske store forskjeller i pH-verdi og hardhet i vannet (gh) lokalt en del steder.
Tror dog jeg har greit vann her med normalt bløthet fra overflatevann.

Der jeg bor (Steinsviken i Bergen) er vannet slik at dersom jeg lar vann i et vannglass fordampe, så blir det en god del hvitt pulver(kalk?) igjen. Hva dette har å si for øl-et vet jeg ikke. Det kan være til fordel for alt jeg vet.
Takker så mye for svar så langt :) Det er tatt til etterrettning.

Tilbake
Topp