Ristebord

Jeg er forholdsvis fersk i dette gamet og har ikke laget mange batcher all-grain enda, men når det kommer til gjær føler jeg at jeg har kommet litt lengre.
Dama jobber med fermentering (riktignok heeelt andre ting en øl de driver med) og stiller jo endel spørsmål rundt dette som en stakkars fersk hjemmebrygger av og til kan få problemer med å svare på, men nå i helga kom hun med et kombinert tips/spørsmål.
Jeg søkte på forumet her, men fikk merkelig nok ingen treff, men forhåpentligvis er det noen her inne som kan svare meg likevel :)

Jeg holdt på å lage en nokså voksen starter, og var så heldig å disponere en tipp topp magnetrører.
Alt virket jo veldig veldig bra, men så spør hun meg om hvorfor akkurat magnetrører? Hun sa at for å få endel bakterier (som er det hun primært jobber med) til å vokse var det mye bedre med et ristebord, og hun kunne ikke se noen grunn til at det samme ikke skulle gjelde gjær også.  Det ble vel søkt opp litt rundt spesifikke gjærarter, men det var omtrent så langt jeg hang med, så jeg kan dessverre ikke gi ytterlige informasjon om akkurat det..
Mye av poenget med et ristebord kontra en magnetrører er vel at det i utgangspunktet tilfører mer oksygen til mediet som er i kolben, i tillegg finnes det sikkert mange andre forskjeller, men det var dette hun fremhevet til denne bruken ihvertfall.

En slipper også magnet her, så det er flere fordeler :)

Ulemper?
Pris er helt sikkert et moment.. Hun fant ett hos en leverandør jeg tror de bruker litt til slikt utstyr, og det kostet ca 7500 +mva, til sammenligning får en vel en magnetrører som holder til "vårt bruk" for 1/10, men er det noen som kjenner til andre ulemper?

Blir ikke standard ristebord altfor små? Vanlig på laboratorier er vel standardflasker 250-500ml.

Det tør jeg rett og slett ikke svare deg på da jeg ikke har erfaring med de, men jeg forsto det slik at de hadde ett på avdelinga hennes som kunne være egnet til mitt formål (og jeg har 2- og 3-liters kolber).
Jeg skal sjekke opp saken! :)

Har jobbet på lab med dyrking av bakterier i div volum. Ved bruk av dyrkingskolber på ristebord (som kan være store og ta større kolber) så er det vanlig å bruke kolber med "bølgebrytere" som bidrar til å "piske" kulturen. Altså vanlige kolber funker således ikke like bra på ristebord.

Ok, men gitt at en også har en egnet kolbe, har du noen formening om ristebord vil være en bedre løsning enn magnetrører?

Jeg kan muligens å tak i et bord til en "gunstig" pris, men det blir nok snakk om noen tusenlapper uansett, så det er ikke noe jeg bare kjøper for å prøve :)

Hvis du kan skaffe labutstyr til en gunstig pris så hadde jeg valgt magnetrører...  Du kan få kjøpt magnetrører for 800 kroner på Bryggselv http://www.bryggselv.no/products/magnetrrer-2000 kanskje enda billigere på e-bay etc. Ristebord (tabletop) er ikke så velegnet til dyrking av celler i medium synes jeg ( det funker riktignok) . Disse mindre ristebordene må ikke forveksles med rysteinkubatorer som er i en helt annen divisjon....

Har sett at det blir brukt ristebort på komersielle bryggeri. Her er gjerne voluma store og magnetrørar blir gjerne upraktisk. Men kjem ein opp i startarstørrelsar over 4-5 liter er kansje O2 vegen å gå uansett.

4-5 liter da er nok rysteinkubator eller større rystebord veien å gå....Hjemmebruk med 100 ml til 0,5 L så gjør magnetrører jobben vil jeg tro?

Det er klart at ristebord er best sier hobbyfysiker/kjemikeren, men de slites kanskje fortere,
er det mulig å få en filmsnutt av ristebordet i arbeid ?

I går lånte dama med et "risteredskap" fra jobb som tydeligvis kunne være her en stund da de ikke bruker det.
I utgangspunktet er ikke dette et ordinært ristebord, men med litt modifikasjon skal det fint kunne brukes.

Er hjemme ifm pappaperm i morgen, og da skal det testes såfremt jeg får tid.
Prøver med en liten starter (under 1l) i første omgang.

[youtube]NHIK2iVSYiw[/youtube]
link inntil jeg finner ut av embed :)

Høyst primitiv løsning, men det fungerte voldsomt bra!
Brukte 2-3 teskjeer vasket men ikke dekantert (ristet opp) gjærslurry på 5dl starter.
På under 12 timer hadde jeg over 1cm gjær i bunnen av kolben (2l kolbe, har ikke diameter på den her...)

Wanvik: Bruker du fremdeles ristebord og er fornøyd med resultatet?

Tilbake
Topp