Riveneskveik - flaskekarbonering temperatur

Mitt første øl med Riveneskveik har gjæret seg ferdig i rekordfart - fra OG 1.060 ned til imponerende FG på 1.004. Temperaturen var 35 C.
Nå lurer jeg på om jeg skal sette den til flaskekarbonering på de sedvanlige 20 C, eller om jeg da også trenger det varmere?
Noen med kveik-erfaring og gode råd?
 
Husk at hvis du måler SG i varmere væske enn 20C så får du en lavere måling. Er det 1.004 ved 35C så har du nok egentlig 1.008'ish.
De fleste kveik har mange forskjellige strains, og funker ofte like bra på lavere temperaturer som oppe på 30-tallet. Ester-preget kommer til varmere man gjærer. Går nok helt fint å flaskekarbonere ved 20C. Husk at når du gjærer ved 35C så er det mindre oppløst CO2 i ølet ditt, og du må tilsette mer for å få samme karbonering som en øl gjæret ved 20C.
 
Takk for svaret! Var ikke klar over at temperatur har noe for måling av FG å si. Gjelder det også når jeg har målt OG ved 35 C?
Og finnes det en tommelfingerregel for hvor mye ekstrasukker jeg trenger omtrent?
 
Takk for svaret! Var ikke klar over at temperatur har noe for måling av FG å si. Gjelder det også når jeg har målt OG ved 35 C?
Og finnes det en tommelfingerregel for hvor mye ekstrasukker jeg trenger omtrent?
Brewfather er fin til sånt. Det gjelder på OG'en din ja. Måler du med refraktometer på OG så kompenserer det for temperaturen automatisk. Hydrometer må du regne om via en kalkulator for å få rett, eller la væsken temperere seg før du måler.

1663856942359.png
 
Tilbake
Topp