Riwaka

Hva er det for type?

E skal forresten bryggen en Pale Ale på Torsdag, så kan godt teste den ut for deg om du har noe tilovers  ;)
 
Den ble kjøot fra Humle.se (tor jeg) ihvertfall for å erstatte Saaz, billig men dyr med moms  :)  den er fra New Zeland
 
Jeg har smakt den i et par kommersielle øl, blant annet Beer Here Lupulus. Yummi!
Den er utrolig fruktig. Dufter intenst av av pasjonsfrukt og annet tropisk snadder.
Tror den egner seg bra til tørrhumling, og skal prøve den i rikelige mengder i min neste (første) IPA.
 
Jeg brukte Riwaka til en IPA. Meget karakteristisk og god smak, litt pepperaktig i de dosene jeg brukte. Jeg tror ikke jeg ville brukt den til å erstatte Saaz i en pils, men heller til å erstatte eller supplementere Cascade i en (india) pale ale. Men kanskje den egner seg i lavere doser. Den har iallfall en meget kraftig smak og aroma!
 
Riwaka er pasjonsfruktessens i humleform. Anbefales på det varmeste. Jeg vil tro at den kan fungere godt i alle lyse øl. Selv har jeg bare prøvd den i en lys øl på 7% med kölschgjær. Den ble nummer tre i publikumsfavoritt, men ble slaktet i forbedømmingen i forårets NM. :)

Har ellers tenkt å bruke store mengder av den i en imperial pils på 8-9%, som jeg har planer for å lage i løpet av høsten.
 
Tilbake
Topp