1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Roasting av havregryn?

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Jan Morten, 15 Mar 2008.

1. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Lurer litt på dette med roasting av havregryn. Ser at enkelte beskriver 165 grader i ovnen til gyllen/mørk brun (ca 60-85min)
    Laget en porsjon i går og de ble betraktelig mørkere enn orginalen (Bjørn store havregryn) Så ,de gir vel litt farve og "roast" aroma også :)

Hva med mesketid og % av total malt til f.eks en Stout ?

Noen som har erfaring her ??

Takker meget for svar (prøver å holde liv i et labert forum....)

2. GeirJ

GeirJ
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg brukte ristede havregryn i den siste stouten min.Synes at smaken ble mye rundere enn tidligere, litt mer "brødsmak". Nå var det første gangen jeg hadde salter i vannet, så det kan nok og ha innvirkning på resultatet.
    Jeg ristet gryna på 167gr. i en time, og gjorde ikke mer ut av det enn at jeg hadde de i mesken i en time.

Mengden utgjorde 5% av totalen. Får se om jeg øker mengden  i neste havrestout, det er iallfall den beste stouten jeg har brygget. :skaal2:

3. Trygve

Trygve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har ristet havregryna, men som hobbykokker flest så ser jeg ikke så nøye på temperatur og tid. Tror det var på ca 175 gr, og så la jeg et 2 cm tjukt lag i langpanna og rørte rundt av og til.  Tok omtrent en time i alt, og da syntes jeg fargen var fin - mørk gyllenbrun - noe mellom karamell og kaffe.  Luktet litt brent, og flere bøker anbefaler at man gjør dette i god tid, og lar gryna lufte seg innen en brygger.  Har ikke prøvd uten risting, men med 12 % av dette i mesken ble det god Staut ja!

(se nederst på side 2)

4. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

:amen:

Den så rimelig lekker ut du  :godtoel: Vi får se om vi med tidem klarer en "doublet" hehe
    Takker for info !

5. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser at det mange steder anbefales at man rister grynene ved ca. 150 °C til det begynner å lukte kake. En passelig upresis beskrivelse! Glimrende for en hjemmebrygger.

Del denne siden