Roasting av havregryn?

J

Jan Morten

Lurer litt på dette med roasting av havregryn. Ser at enkelte beskriver 165 grader i ovnen til gyllen/mørk brun (ca 60-85min)
Laget en porsjon i går og de ble betraktelig mørkere enn orginalen (Bjørn store havregryn) Så ,de gir vel litt farve og "roast" aroma også :)

Hva med mesketid og % av total malt til f.eks en Stout ?

Noen som har erfaring her ??

Takker meget for svar (prøver å holde liv i et labert forum....)
 
Jeg brukte ristede havregryn i den siste stouten min.Synes at smaken ble mye rundere enn tidligere, litt mer "brødsmak". Nå var det første gangen jeg hadde salter i vannet, så det kan nok og ha innvirkning på resultatet.
Jeg ristet gryna på 167gr. i en time, og gjorde ikke mer ut av det enn at jeg hadde de i mesken i en time.

Mengden utgjorde 5% av totalen. Får se om jeg øker mengden  i neste havrestout, det er iallfall den beste stouten jeg har brygget. :skaal2:
 
Jeg har ristet havregryna, men som hobbykokker flest så ser jeg ikke så nøye på temperatur og tid. Tror det var på ca 175 gr, og så la jeg et 2 cm tjukt lag i langpanna og rørte rundt av og til.  Tok omtrent en time i alt, og da syntes jeg fargen var fin - mørk gyllenbrun - noe mellom karamell og kaffe.  Luktet litt brent, og flere bøker anbefaler at man gjør dette i god tid, og lar gryna lufte seg innen en brygger.  Har ikke prøvd uten risting, men med 12 % av dette i mesken ble det god Staut ja!

(se nederst på side 2)
 
:amen:

Den så rimelig lekker ut du  :godtoel: Vi får se om vi med tidem klarer en "doublet" hehe
Takker for info !
 
Ser at det mange steder anbefales at man rister grynene ved ca. 150 °C til det begynner å lukte kake. En passelig upresis beskrivelse! Glimrende for en hjemmebrygger.
 
Tilbake
Topp