Røring i mesken?

Er ganske fersk med "all grain"-brygging. Lurer på kor mykje ein skal røra i mesken. Eg brukar sirkulasjonspumpe for å få stabil temperatur. Den lar eg gå stort sett heile tida. Min første batch rørte eg kun eit halt minutt i starten av meskinga. Opplevte at OG vart for låg. Batch nummer 2 rørte eg fleire gonger gjennom meskinga, og opplevte at OG vart for høg. Kor mykje bør eg røra under meskinga? Er det greit å kjøra sirkulasjonspumpa heile tida?

For lav? For høy? Det viktigste er at du gjør noe som er stabilt så du har mulighet til å beregne i på forhånd i oppskriften hvor du vil ende. For å svare på spørsmålet så pleier jeg å røre godt når jeg tilsetter malten (bruker kanskje 3-5 min på dette). Deretter rører jeg om (20 sekunder) kanskje hvert kvarter i tillegg til å sirkulere litt innimellom. (Vet ikke hvor nødvendig denne røringen underveis er, men noe skal man jo finne på mens man brygger...)
Ellers er det er mange andre ting som kan spille inn på hvor du treffer på OG enn hvor mye du rører - Som vannberegning, temperatur under mesking, selve målingen av OG. Anbefaler å ta ut OG-måling fra en blanding av topp og bunn av karet.

For lav? For høy? Det viktigste er at du gjør noe som er stabilt så du har mulighet til å beregne i på forhånd i oppskriften hvor du vil ende. For å svare på spørsmålet så pleier jeg å røre godt når jeg tilsetter malten (bruker kanskje 3-5 min på dette). Deretter rører jeg om (20 sekunder) kanskje hvert kvarter i tillegg til å sirkulere litt innimellom. (Vet ikke hvor nødvendig denne røringen underveis er, men noe skal man jo finne på mens man brygger...)
Ellers er det er mange andre ting som kan spille inn på hvor du treffer på OG enn hvor mye du rører - Som vannberegning, temperatur under mesking, selve målingen av OG. Anbefaler å ta ut OG-måling fra en blanding av topp og bunn av karet.

Takk for svar. Eg tok ut kun frå botn av karet når eg målte OG. Målte temp med digitalt termometer. Rekna om OG i høve temperatur. brukar vanleg oechslevekt. Trur målinga var ganske nøyaktig. Skal prøva å måla frå både topp og botn neste gong. . Mogleg temperatur under meskinga i siste batch ikkje var optimalt nøyaktig. Lot berre termostaten på Bratbergapparatet styra det heile, samtidig som sirkulasjonspumpa gjekk heile tida, utan at eg kontrollerte temp manuelt med digitalt termometer på toppen. Det var kanskje litt naivt.

Hvor mye bommet du med kontra det du hadde beregnet på de to bryggene? (Beregnet OG vs målt OG).
Mulig du allerede gjør det, men ellers anbefaler jeg også å sirkulere litt vørter utenfor maltrøret for jevnere sukkerinnhold i hele suppa.

Det første brygget der eg rørte lite (ingenting) skulle OG vera 1,060 mens eg endte på 1,050.
Siste brygget der eg rørte mykje skulle OG vera mellom 1,040 og 1,045 mens eg endte på 1,058.
(tar det frå hukomelsen, har ikkje notatane framfor meg)

Kva meiner du med å sirkulere utanfor maltrøret? Eg har ei pumpe på kranen i botn som eg pumpar opp til toppen.

Hvis dette var dine to første brygg så synes jeg ikke 10 poeng er så krise. Noe som har gjort at jeg har bommet grovt flere ganger er hvor mange liter jeg har endt opp med kontra hva jeg faktisk fikk i bøtta (samt gjenværende grums i kokeren).
Eller høres det ut som det bare er å brygg på og få litt erfaring og rutine for deg så treffer du nok bedre. Ellers er det greit å ha litt DME for hånden så du kan justere hvis du måler når det gjenstår f eks 30 min av kokinga.

Er det en enkelt slange vørteren da kommer utav? Jeg antar at du da har denne over maltsenga... Om du si et par minutter et par ganger i løpet av meskeperioden da fører denne slangen utenfor mesketønna i "dødrommet" i toppen ved siden av maltrøret så sørger du for at også vannet der får et høyere sukkerinnhold.

Om man rører like mye hver gang, hvert kvarter f.eks. så skal du jo teoretisk sett få jevnt over samme resultat.

Det dere snakker om nå er meskekar med sirkulasjonspumpe. Jeg har ikke det, og på de 5 batchene jeg har satt har jeg rørt ca hvert 15-20 minutt for å få jevn temp på all malten. Høres det greit ut, riktignok fikk jeg noe høy OG (1055 i stedet for 1048). Kan det ha med røringa å gjøre?

Hvorfor dette voldsomme fokuset på røring plutselig :D Greit at topic i denne tråden er røremengde, men tror ikke røring er det første vi skal beskylde som synder for våre suksesser og fiaskoer.

Tilbake
Topp