Rosinaktig smak på øl

Hei.

Jeg har nylig smakt to i utgangspunktet ganske ulike øl, men som har en ting felles. Samuel Smith Taddy Porter og Aass Bock har begge en klar smak som jeg vil kalle rosinaktig. Noen som har noen ide om hvilke malttyper som er med på å lage denne smaken. Eller er det fra humla? Jeg har selv brygget noen mørke ales men ikke vært i nærheten av denne smaken.

Anders
 
Det er vel en maltsmak du sikter til. Det som skal lage litt rosinaktig smak er Spesial B selv om jeg ikke tror det er brukt i aas bokk.
Kan være at store mengder munich malt gir denne smaken, for bokkøl er laget med mye munich.
 
Jeg tror nok det heller er mørk krystallmalt (100-300 EBC) i disse tilfellelene, men at munichmalt (mørk) også kan være med på gi denne opplevelsen på bokkølet. Røstede malttyper som amber og brown malt kan trolig også være med på å få frem dette i porteren sammen med fruktig preg fra engelsk alegjær.
 
Smaken kommer typisk fra mørk krystall, som det er påpekt av flere. Men det er ikke bare å ha oppi masse av disse malttypene og regne med at smaken kommer av seg selv umiddelbart. Den mest karakteristiske rosinsmaken kommer først etter ganske lang lagring og er et resultat av langsom (og ønsket) oksidering av forbindelser fra malten.
 
Takk for gode, og ikke minst raske svar. Da kommer det neste mørke ølet mitt til å ha masse mørk krystallmalt og få lov til å stå lenge før det drikkes :)

Anders
 
andersbolager skrev:
Takk for gode, og ikke minst raske svar. Da kommer det neste mørke ølet mitt til å ha masse mørk krystallmalt og få lov til å stå lenge før det drikkes :)

Anders

Jeg ville nok ikke bruk masse mørk krystallmalt, da kan det fort bli kvalmende. Trenger ikke store bidraget før smaken kommer gjennom. :)
 
jeg smakte på en nøgne ø god jul nå. og den var det sikkelig rosinsmak på.skulle tro dem har brukt rosin.
ikke spesielt godt akkurat.
 
Tilbake
Topp